Uusi luminesenssitekniikka kääntyy virusdiagnostiikan monianalyyttimäärityksiin (Väitös: FM Minna Ylihärsilä, 13.6.2014, virusoppi)

05.06.2014

Minna Ylihärsilä osoitti Turun yliopistossa tarkastettavassa virusopin alan väitöskirjatutkimuksessaan, että uusi merkkiaineteknologia ja testien kuvantamiseen kehitetty mittauslaitteisto soveltuvat monipuolisesti kliinisen diagnostiikan tarpeisiin.

​Turun yliopiston tiedote 5.6.2014

Väitöstutkimuksessa toteutettiin kolme uudenlaista mallintavaa miniatyrisoitua monianalyyttimääritystä: kvantitatiivinen immunomääritys kolmelle proteiinille, serologinen määritys vasta-aineiden mittaamiseksi adenovirusta ja parvovirusta B19:ää vastaan sekä nukleiinihappo-osoitukseen perustuva adenovirusten tyypitysmenetelmä. Tyypitysmenetelmä soveltui myös adenovirusten epidemiologisen seurannan työkaluksi.

– Monianalyyttimäärityksillä voidaan mitata yhdestä näytteestä samanaikaisesti useita analyyttejä ja niiden pitoisuuksia. Tämä on suuri etu verrattuna perinteisiin diagnostisiin testeihin, joissa jokainen analyytti vaatii erillisen testin. Monianalyyttimääritykset ovat erityisen käyttökelpoisia tapauksissa, joissa potilasnäytemäärän riittävyys on rajallinen, esimerkiksi pienten lasten kohdalla, Turun yliopistossa väittelevä Minna Ylihärsilä sanoo.

Kehitetyt menetelmät perustuivat tutkittaville kohteille spesifisten biomolekyylien kiinnittämiseen mustesuihkutulostimen kaltaisella systeemillä mikrokokoisiksi täpliksi tutkimusalustalle. Täpliin sitoutuneet mitattavat kohdemolekyylit havainnoitiin käyttäen merkkiaineina valoa tuottavia lantanidipartikkeleita.

– Näillä merkkiaineilla on ainutlaatuinen kyky virittyä matalaenergisen infrapunavalon avulla ja tuottaa korkeaenergistä, näkyvää valoa. Tätä ilmiötä kutsutaan luminesenssin käänteisviritysteknologiaksi. Täpliin sitoutuneiden merkkiaineiden tuottaman valon määrä ja täplien sijainti määrittelevät testituloksen. Jokaiselle tutkittavalle kohteelle saadaan ikään kuin oma kaksi- tai kolmiulotteinen viivakoodi, Ylihärsilä kertoo.

Mahdollisuus tehokkaampaan potilasdiagnostiikkaan

Monianalyyttimäärityksille on tarvetta erityisesti infektiotautidiagnostiikassa, jossa taudinaiheuttaja on tärkeää tunnistaa ja tyypittää nopeasti. Menetelmät soveltuvat myös testauksiin, joissa on tarpeen saada vahvistus tai poissulkea useamman taudinaiheuttajan mahdollinen osuus kliinisen tilanteen syntyyn.

Monianalyyttimääritysten kehitys on yleistynyt. Proteiineille ja nukleiinihapoille on kehitetty useita erilaisia miniatyrisoituja menetelmiä, joista osa on jo kaupallistettu.

– Tutkimuksessani hyödynnetty luminesenssin käänteisviritysteknologia on uutta virusdiagnostiikassa. Tutkimuksessa saatua tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa kehitettäville uusille, kustannustehokkaille sovelluksille, Minna Ylihärsilä sanoo.

***

Perjantaina 13. kesäkuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Mikron auditorio, Kiinamyllynkatu 13) julkisesti tarkastettavaksi filosofian maisteri Minna Ylihärsilän väitöskirja ”Upconverting diagnostics: Multiplex assays utilizing upconversion luminescence technology” (Käänteentekevää diagnostiikkaa: Luminesenssin käänteisviritysteknologian hyödyntäminen monianalyyttimäärityksissä). Virallisena vastaväittäjänä toimii dosentti Eeva Auvinen Helsingin yliopistosta, ja kustoksena dosentti Matti Waris.

FM Minna Ylihärsilä on syntynyt 1983 Seinäjoella. Filosofian maisteriksi hän valmistui 2008 Turun yliopistosta. Parhaillaan hän toimii apulaistuotepäällikkönä DHR Finland/Innotrac Diagnosticsissa. Väitös kuuluu virusopin alaan.

Luotu 05.06.2014 | Muokattu 21.07.2021