Uusi menetelmä tehostaa lääkeaineseulontaa (Väitös FM Eija Martikkala, 29.11.2013)

26.11.2013

Filosofian maisteri Eija Martikkalan kehittämä sammutusresonanssienergiansiirto eli QRET säästää lääkeaineseulonnassa aikaa ja kustannuksia. Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa uuden menetelmän luonut Martikkala on soveltanut QRET-määritysmenetelmää muun muassa proteiiniin, jolla on todettu olevan vahva yhteys moniin syöpiin.

Turun yliopiston tiedote 26.11.2013​

Martikkala kehitti väitöskirjatyössään uutta, vain yhtä leimamolekyyliä hyödyntävää, aikaerotteiseen luminesenssiin perustuvaa määritysmenetelmää sammutusresonanssienergiansiirtoa (QRET).

– Aikaisemmat aikaerotteista luminesenssia hyödyntävät menetelmät vaativat sekä kohdemolekyylin että sitoutuvan molekyylin leimaamisen. Kehitetyllä QRET menetelmällä sitoutuminen voidaan havaita ilman kohdemolekyylin leimaamista, Martikkala kuvaa.

Uusi menetelmä säästääkin sekä aikaa että kustannuksia. Uudet tehokkaammat määritysmenetelmät ovat myös kysyttyjä, jotta kasvaneet suuria määriä lääkeyhdisteitä sisältävät yhdistekirjastot kyettäisiin seulomaan kasvaneelle kohdemolekyylien ryhmälle.

Sovellukset kehitetty keskeisille kohdemolekyyleille

Kehitettyä menetelmää on sovellettu väitöskirjassa lääkekehitykselle tärkeiden kohdemolekyylien G-proteiinikytkentäisten reseptoreiden ja pienien GTP:tä sitovien proteiinien tutkimukseen.

– G-proteiinikytkentäiset reseptorit ovat yleinen kohderyhmä, kun haetaan lääkeyhdisteitä. Ryhmässä on useita erilaisia reseptoreita,  jotka liittyvät useisiin eri sairauksiin eli ne kattavat merkittävän osan nykypäivän lääkeseulontojen kohteista. Pieniin GTP:tä sitoviin proteiineihin puolestaan lukeutuu muun muassa Ras-proteiini, jolla on todettu olevan yhteyksiä syöpään.  Siksi myös se on mielenkiintoinen kohde lääkekehitykseen, Martikkala sanoo.

Uusi menetelmä soveltuu sekä perinteisten reseptori-ligandisitoutumismääritysten tekemiseen että toiminnallisiin määrityksiin, joissa voidaan havaita sitoutuneen yhdisteen aktivoiva tai estävä vaikutus kohdemolekyyliin.

Kehitetyn menetelmän on myös todettu soveltuvan käytettäväksi lääkekehityksen alkuvaiheen tehoseulonnassa, menetelmässä, jota käytetään erittäin suurien lääkeainekirjastojen mittaamiseen. Soveltuvuutta tehoseulontaan osoittavat määritysmenetelmän helppous, kustannustehokkuus ja nopeus.

***

Perjantaina 29. marraskuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Sanitas, Salus-sali, Lemminkäisenkatu 1) julkisesti tarkastettavaksi filosofian maisteri Eija Maria Martikkalan väitöskirja "Homogenous Assay Technologies in Drug Screening: Quenching Resonance Energy Transfer (QRET) technique". Virallisena vastaväittäjänä toimii dosentti Päivi Tammela Helsingin yliopistosta ja kustoksena professori Pekka Hänninen.

FM Eija Martikkala on syntynyt vuonna 1983 Ylistarossa ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 2002 Ylistaron lukiosta. Martikkala on valmistunut filosofian maisteriksi 2008 Turun yliopistosta, jossa hän parhaillaan toimii väitöskirjatyöntekijänä. Väitös kuuluu solubiologian ja anatomian alaan.

Luotu 26.11.2013 | Muokattu 08.07.2021