Uusia keinoja sovellusten rinnakkaiskäytön vaatimien resurssien optimoimiseen (Väitös: MSc Syed Mohammad Asad Hassan Jafri, 28.1.2015, elektroniikka)

27.01.2015

Elektroniikan alan väitös tarjoaa uusia menetelmiä rinnakkaisarkkitehtuurien dynaamiseen resurssienhallintaan.

​Turun yliopiston tiedote 27.1.2015

Digitaalisissa järjestelmissä käytetään samanaikaisesti useita sovelluksia, joiden prosessointivaatimukset ovat erilaisia.

‒ Tästä huolimatta nykyalustat tarjoavat samoja resursseja jokaiselle järjestelmälle, mikä johtaa resurssien, energian ja sähkön tuhlaukseen, toteaa väitöstyössään virtuaalisia ajonaikaisia sovellusosioita rinnakkaisissa arkkitehtuureissa tutkinut MSc Syed Mohammad Asad Hassan Jafri.

Jafrin elektroniikan alaan kuuluva väitöskirja esittelee uusia laskentakaavoja, menetelmiä ja tekniikoita, joiden avulla voidaan optimoida resursseja sovellusten käytössä.

‒ Säätelemme erityisesti jännitettä, taajuutta ja sovellusten toimintavarmuutta optimaalisen energian- ja sähkönkulutuksen varmistamiseksi.

***

Keskiviikkona 28. tammikuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (ICT-talo, Beta-auditorio, Joukahaisenkatu 3-5, Turku) julkisesti tarkastettavaksi MSc Syed Mohammad Asad Hassan Jafrin väitöskirja ”Virtual Runtime Application Partitions for Massively Parallel Architectures” (Virtuaaliset ajonaikaiset sovellusosiot massiivisesti rinnakkaisissa arkkitehtuureissa). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Jari Nurmi Tampereen teknillisestä yliopistosta ja kustoksena yliopistonlehtori, dosentti Juha Plosila Turun yliopistosta.

MSc Syed Mohammad Asad Hassan Jafri on syntynyt vuonna 1982 Pakistanissa ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 1999. Master of Science -tutkinnon Jafri suoritti 2009 Kungliga Tekniska Högskolanissa Ruotsissa. Väitös kuuluu elektroniikan alaan.

Luotu 27.01.2015 | Muokattu 29.07.2021