Uusia kuvantamismenetelmiä etenevän MS-taudin arvioimiseen (Väitös 22.5.2015: LL Eero Rissanen, neurologia)

18.05.2015

LL Eero Rissasen väitöstutkimuksen perusteella PET-kuvantamisen avulla on mahdollista arvioida aivojen laaja-alaista tulehduskuormaa etenevässä MS-taudissa. Tulevaisuudessa PET-kuvantamista voidaan hyödyntää etenevään taudinvaiheeseen siirtymässä olevien MS-potilaiden tunnistamisessa sekä taudin vaikeusasteen arvioimisessa.

​Turun yliopiston tiedote 18.5.2015

Multippeliskleroosi eli MS-tauti on krooninen autoimmuunisairaus, joka johtaa pysyvään keskushermoston vaurioitumiseen. Suomessa on noin 7000 MS-tautia sairastavaa henkilöä.

Suurin osa MS-taudista alkaa aaltomaisella taudinkuvalla, jossa esiintyvien pahenemisvaiheiden vakavuutta ja esiintymistiheyttä voidaan tehokkaasti vähentää nykyisillä MS-taudin lääkityksillä. Suurimmalla osalla potilaista tauti kuitenkin etenee ajan myötä progressiiviseen taudinvaiheeseen, jossa toimintakykyä heikentäviä oireita kertyy yhä enenevästi pahenemisvaiheista riippumatta.

– Tähän taudinvaiheeseen ei ole tarjolla hyvin tehoavia lääkkeitä. MS-tauti onkin yksi yleisimmistä työikäisen väestön työkyvyttömyyttä ja toimintakyvyn alenemaa aiheuttavista neurologisista sairauksista Suomessa, Rissanen kertoo.

PET-kuvantamisesta apua MS-potilaiden tutkimiseen

MS-taudissa esiintyy aivojen monimuotoista tulehdusta, neuroinflammaatiota. Neuroinflammaation yksi tunnusmerkki on mikroglia-solujen aktivoituminen.

Eero Rissanen selvitti neurologian alan väitöstutkimuksessaan mikroglia-aktivaation roolia, sekä adenosiini-A2A-reseptorien roolia etenevässä MS-taudissa PET-kuvantamisen avulla.

– Magneettikuvantaminen eli MRI on kulmakivi MS-taudin diagnosoimisessa ja taudin aktiivisuuden arvioimisessa, mutta sen avulla ei pystytä suoraan mittaamaan tällaisia solutason muutoksia. Lisäksi yksittäisen MRI-kuvauksen yksilöllinen ennustearvo taudin etenemisen osalta on puutteellinen etenkin progressiivista MS-tautia sairastavilla, Rissanen kertoo.

Rissanen käytti väitöstutkimuksessaan PET-kuvantamismenetelmää, jossa pienellä määrällä radioaktiivisesti leimattua merkkiainetta pystytään mittaamaan kuvattavan kohdekudoksen aineenvaihduntaa ja toimintaa reaaliaikaisesti.

– Neurologian alalla PET-kuvantamisen käyttömahdollisuudet ovat jatkuvasti lisääntyneet viime vuosina, mutta MS-taudin yleisyyteen nähden PET-menetelmää hyödyntäviä tieteellisiä tutkimuksia on tähän mennessä tehty yllättävän vähän, toteaa Rissanen.

Etenevässä MS-taudissa laaja-alaisia aivojen tulehdusmuutoksia

Rissanen havaitsi tutkimuksessaan, että progressiivista MS-tautia sairastavien potilaiden aivoissa mikrogliasolujen aktivaatio oli huomattavasti lisääntynyt niillä valkean aineen alueilla, jotka näyttivät normaalilta MRI:ssä. Vertailuryhminä potilaille oli aaltomaista MS-tautia sairastavia potilaita sekä terveitä verrokkihenkilöitä.

–Voimakkaamman mikroglia-aktivaation havaittiin olevan myös yhteydessä vaikeampaan taudin kliiniseen vakavuusasteeseen. Toisin sanoen aaltomaista ja progressiivista tautia sairastavat potilaat jakautuivat selkeästi kahteen eri ryhmään mikroglia-aktiivisuuden perusteella, Rissanen kertoo.

Tutkimuksessa myös adenosiini-A2A-reseptorien määrä normaalilta näyttävässä valkeassa aineessa oli lisääntynyt progressiivista MS-tautia sairastavilla verrattuna samanikäisiin terveisiin henkilöihin. Lisäksi tutkimuksessa kehitettiin onnistuneesti verinäytteidenotosta riippumattomia PET-kuvien analysointimenetelmiä.

– Aivojen mikroglia-aktivaation ja adenosiini-A2A-reseptorien PET-kuvantaminen ovat lupaavia menetelmiä aivojen laaja-alaisen tulehduksen arvioimiseen progressiivisessa MS-taudissa. Etenkin mikroglia-aktivaation PET-kuvantamisesta saattaa tulevaisuudessa olla apua taudin vaikeusasteen arvioimiseen, mitä puolestaan voitaisiin hyödyntää progressiivisen MS-taudin lääketutkimuksessa ja -kehityksessä, Rissanen toteaa.

**

Perjantaina 22. toukokuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Tyks T-sairaala, Risto Lahesmaa -auditorio, Hämeentie 11, Turku) julkisesti tarkastettavaksi LL, neurologian erikoislääkäri Eero Rissasen väitöskirja "Imaging neuroinflammation in progressive multiple sclerosis" (Neuroinflammaation kuvantaminen progessiivisessa MS-taudissa). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Bruno Stankoff Pierre ja Marie Curien yliopistosta Pariisista ja kustoksena professori Risto O. Roine.

LL Eero Rissanen on syntynyt vuonna 1979 ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1998 Iisalmen lukiosta. Hän on valmistunut lääketieteen lisensiaatiksi 2005 Turun yliopistosta. Rissanen toimii ylilääkärinä Tyks Vakka-Suomen sairaalan neurologian poliklinikalla sekä neurologian ma. kliinisenä opettajana Turun yliopistossa. Väitös kuuluu neurologian alaan.

Väitöskirjan myynti: Turun yliopiston verkkokauppa UTUshop, https://utushop.utu.fi/c/2-annales-universitatis-turkuensis/

Luotu 18.05.2015 | Muokattu 03.08.2021