Uusia menetelmiä ohjelmistojen laadun mittaamisen (Väitös: FM Sami Mäkelä, 24.5.2016, tietojenkäsittelytiede)

17.05.2016

Ohjelmistorakenteiden monimutkaisuuden nopea kasvu ja ohjelmistokehityksen globalisaatio lisäävät tarvetta ohjelmistojen laadun mittaamiseen. FM Sami Mäkelä on kehittänyt Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessaan ohjelmistometriikoita, joita voidaan käyttää laadun mittaamiseen sen sijaan, että niillä vain seurattaisiin ohjelmistoprosessin etenemistä.

​Turun yliopiston tiedote 18.5.2016

Heikkolaatuisen ohjelmakoodin uudelleenkäytettävyys on huono. Vaikka ohjelmat ratkaisisivat annetun ongelman, niitä pitää voida muuttaa, jotta jatkossa esiintulevat uudet ongelmat saataisiin ratkaistua.

Työssään Mäkelä on paneutunut erityisesti ohjelmien modulaarisuutta mittaaviin koheesiometriikoihin. Sisäinen koheesio mittaa eristyksessä olevan moduulin koheesiota, kun taas ulkoinen mittaa moduulin koheesiota perustuen moduulin käyttötapaan. Näistä sisäistä koheesiota on vaikea yhdistää laatutekijöihin, toisin kuin ulkoista koheesiota.

– Ohjelmistosysteemien koheesion analyysin tuloksena kyettiin määrittelemään metriikka, joka mittaa moduulien laatua kokonaisvaltaisesti. Teoreettisessa ja kokeellisessa tarkastelussa todettiin, että metriikka onnistuneesti mittaa ohjelmistojen laatua, Turun yliopistossa väittelevä Sami Mäkelä kertoo.

***

Filosofian maisteri Sami Mäkelä esittää väitöskirjansa Cohesion metrics for improving software quality julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa tiistaina 24.5.2016 klo 12.15 (Turun yliopisto, Publicum, Pub 3 -luentosali, Assistentinkatu 7, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Jyrki Nummenmaa Tampereen yliopistosta ja kustoksena professori Ville Leppänen. Tilaisuus on suomenkielinen.

FM Sami Mäkelä on syntynyt vuonna 1979 Eurajoella ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1998 Eurajoen lukiossa. Korkeakoulututkintonsa (FM) Mäkelä suoritti Turun yliopistossa 2005. Väitöksen alana on tietojenkäsittelytiede.

Väittelijän yhteystiedot: p. 044 513 7920, mrsmkl(at)gmail.com

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/makela-sami.jpg