Uutta tietoa eturauhassyövän syntymekanismeista (Väitös FM Teresa Elo, 22.11.2013)

19.11.2013

Kasvutekijä on ihmiskehon solujen tuottama proteiini, joka stimuloi solujen kasvua tai erilaistumista. FM Teresa Elon väitöstyön kokeellisissa malleissa saatujen tulosten perusteella FGF8b-niminen kasvutekijä näyttäisi aiheuttavan eturauhassyöpää sekä heikentävän lisääntymiskykyä.

Turun yliopiston tiedote 19.11.2013​

Kokeellisissa malleissa saatujen tutkimustulosten perusteella FGF8b-kasvutekijä aiheuttaa eturauhassyöpää sekä heikentää lisääntymiskykyä. Aiemmissa tutkimuksissa on osoitettu, että FGF8b:tä tuotetaan liikaa ihmisen eturauhassyövässä ja sen esiasteissa. FGF8b kuuluu fibroblastikasvutekijöihin (FGF, engl. Fibroblast growth factor), joiden häiriintynyt ilmentyminen liittyy useisiin syöpätyyppeihin.

Eturauhassyöpä on miesten yleisin syöpätyyppi Suomessa ja muissa länsimaissa. Sairauden taustalla olevat molekyylitason muutokset tunnetaan kuitenkin huonosti. Osasyinä tähän ovat eturauhassyövän monimuotoisuus ja monitekijäisyys, minkä vuoksi yksittäisten geenien merkitys voi olla erilainen eri potilailla. Ihmisen ja hiiren genomien samankaltaisuus mahdollistaa muuntogeenisten hiirten käytön mallinnettaessa yksittäisten geenien vaikutuksia eturauhaskudoksessa.

Syöpäkudosta ympäröivä välikudos keskeisessä roolissa eturauhassyövän synnyssä

Teresa Elon väitöskirjatyössä kehitettiin FGF8b-siirtogeeninen hiirimalli. Sen avulla oli mahdollista tutkia FGF8b:n vaikutuksia eturauhasessa sekä muissa siirtogeeniä ilmentäneissä kudoksissa, kuten kiveksessä ja lisäkiveksessä.

Tutkimuksissa FGF8b aiheutti eturauhassyövän esiasteiden sekä eturauhassyövän kehittymistä siirtogeenihiirten eturauhaseen. Tulosten perusteella varsinaisia syöpäsoluja ympäröivän välikudoksen eli strooman muutokset ovat tärkeitä FGF8b:n aikaansaamassa eturauhassyövässä.

Muutokset kiveksissä ja lisäkiveksissä heikensivät lisääntymiskykyä

Lisäksi FGF8b-siirtogeenihiirten kiveksissä ja lisäkiveksissä havaittiin kudosmuutoksia, jotka heikensivät siirtogeenihiirten lisääntymiskykyä. Kives ja lisäkives ovat välttämättömiä siittiöiden kehityksen ja lisääntymiskyvyn kannalta.

– Mielenkiintoista oli, että FGF8b:n aiheuttamat muutokset lisäkiveksessä muistuttivat suuresti eturauhasessa havaittuja muutoksia. Lisäkives on tunnetusti hyvin syöpäresistentti kudos. Siitä huolimatta myös lisäkivekseen kehittyi stroomasta peräisin olevaa syöpää, Elo kertoo.

Tulokset viittaavat siihen, että FGF8b:n vaikutusmekanismit ovat samanlaisia eturauhasessa ja lisäkiveksessä.

***

Perjantaina 22. marraskuuta kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Medisiina, Externum-sali, Kiinamyllynkatu 10) julkisesti tarkastettavaksi filosofian maisteri Teresa Dorothea Elon väitöskirja ”The Effects of Fibroblast Growth Factor 8b on Reproductive Organs and Prostate Tumorigenesis” (Fibroblastikasvutekijä 8b:n vaikutukset lisääntymiselimissä ja eturauhassyövän synnyssä). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Michael Ittmann (Baylor College of Medicine, Houston, Texas, USA) ja kustoksena professori Pirkko Härkönen.

FM Teresa Elo on syntynyt 1976 Turussa ja kirjoittanut ylioppilaaksi Aurajoen lukiosta 1995. Filosofian maisteriksi Elo valmistui 2001 Oulun yliopistosta. Teresa Elo toimii parhaillaan tohtorikoulutettavana Turun yliopistossa. Väitös kuuluu solubiologian ja anatomian alaan.

Luotu 19.11.2013 | Muokattu 08.07.2021