Väitöskirja antaa vaiennetulle toisinajattelijalle tilaisuuden puhua (Väitös: MA Hermann Aubié, 15.1.2016, Itä-Aasian tutkimus)

11.01.2016

Liu Xiaobo on Kiinan tunnetuin toisinajattelija ja ainoa parhaillaan vangittu Nobelin rauhanpalkinnon voittaja. Turun yliopistossa väittelevä Hermann Aubié käsittelee tutkimuksessaan toisinajattelijan vangitsemisen syitä.

​Turun yliopiston tiedote 11.1.2016

Väitöstutkimuksessaan Aubié korjaa useita Liu Xiaoboa koskevia väärinkäsityksiä ja paikkaa tiedoissa olleita aukkoja. Liun ihmisoikeusajattelun sisältö on länsimaissa monelle tuntematon.

– Kartoitan tutkimuksessani, miksi Liulle annettiin Kiinassa 11 vuoden vankeustuomio. Liu ei ollut kuka tahansa toisinajattelija, vaan tärkeä Kiinan liberaalin opposition ja ihmisoikeusliikkeen organisaattori, joka kykeni tuomaan hajanaisen liikkeen kannattajat yhteen organisoimalla yhteisen ilmaisunvapautta puolustavan järjestön ja osallistumalla Peruskirja 08:n laatimiseen, Aubié toteaa.

Liu tuomittiin vuoden 2009 joulukuussa 11 vuodeksi vankeuteen, koska hän oli kirjoittamassa demokratiauudistuksia Kiinaan vaatinutta Peruskirja 08 -manifestia. Kirjallisuuden professorina ja kirjailijana työskennellyt Liu osallistui jo vuonna 1989 Taivaallisen rauhan aukiolla järjestettyihin mielenosoituksiin. Myös tuolloin hän sai vankilatuomion.

Komitea perusteli vuonna 2010 myönnettyä Nobel-palkintoa Liun pitkäaikaisella taistelulla ihmisoikeuksien ja väkivallattomuuden puolesta. Kiina tuomitsi toisinajattelijan valinnan Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi. Maan ulkoministeriö totesi palkinnon myöntämisen olleen Nobelin rauhanpalkinnon periaatteiden vastaista.

– Tutkimuksessani korostan, että Euroopan hallitusten, kansalaisyhteiskunnan ja kansalaisten tulisi tukea Kiinan ihmisoikeuksia puolustavia yksilöitä ja kansalaisyhteiskunnan kehittymistä, Aubié sanoo.

Väitöskirja perustuu Liun huomattavan laajan, kolmelle vuosikymmenelle ulottuvan yhteiskunnallisen tuotannon analyysiin ja lukuisten Liun ystävien ja kollegoiden haastatteluihin.

***

MA Hermann Aubié esittää väitöskirjansa Liu Xiaobo's Struggle for Human Rights A Contextual Analysis from a Historical Perspective julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 15.1.2016 klo 12.00 (Publicum, Pub3-sali, Assistentinkatu 7, Turku). Vastaväittäjänä toimii Jean-Philippe Béja (CERI-Sciences-Po Paris) ja kustoksena dosentti Lauri Paltemaa. Tilaisuus on englanninkielinen.

MA Hermann Aubié on syntynyt vuonna 1983 ja kirjoittanut ylioppilaaksi 2002 (Elorn High School, Landerneau, Ranska). Korkeakoulututkintonsa (MA) Aubié suoritti Université de Bretagne Occidentale -yliopistossa Ranskassa. Väitöksen alana on Itä-Aasian tutkimus.

Luotu 11.01.2016 | Muokattu 10.08.2021