Väitöstutkimuksessa löydettiin potentiaalisia työkaluja eturauhassyöpädiagnostiikan parantamiseen (Väitös: MSc Saeid Alinezhad, 15.4.2016, molekulaarinen biotekniikka ja diagnostiikka)

06.04.2016

Turun yliopistossa tehdyssä väitöstutkimuksessa havaittiin eroja useiden geenien ilmentymisessä eturauhassyöpäpotilaiden syöpä- ja normaalikudoksen sekä terveiden eturauhasten välillä. Näiden geenien ilmentymismuutosten analysointi voisi parantaa eturauhassyövän diagnostiikkaa.

​Turun yliopiston tiedote 7.4.2016

Eturauhassyöpä on kehittyneissä maissa yleisimmin diagnosoitu ja toiseksi yleisin syöpäkuolemia aiheuttava syöpä. Nykyiset eturauhassyövän toteamisessa käytetyt diagnostiset menetelmät ovat herkkyydeltään ja tarkkuudeltaan riittämättömiä. Tämä saattaa johtaa toisaalta ärhäkän taudin havaitsematta jäämiseen tai toisaalta ylidiagnostiikan seurauksena hyvänlaatuisen syövän tarpeettomaan hoitoon. Näin ollen tarvitaan nykyistä luotettavampia biomerkkiaineita hyvänlaatuisten ja aggressiivisesti käyttäytyvien syöpien erottelemiseksi.

– Tutkimuksessa mitattiin useiden eri geenien ilmentymistuotteiden eli lähetti-RNA:iden määriä eturauhassyöpäpotilaiden syöpäkudoksesta otetuissa näytteissä sekä samojen potilaiden histologisesti normaaleilta vaikuttavissa eturauhaskudosnäytteissä. Negatiivisena verrokkina käytettiin rakkosyöpäpotilaiden normaaleista eturauhasista otettuja näytteitä. Kudosnäytteet kerättiin yhteistyössä Turun yliopistollisen keskussairaalan ja Skånen yliopistollisen sairaalan kanssa, Turun yliopistossa väittelevä Saeid Alinezhad kertoo.

Tutkittuja geenejä voitaisiin ehkä hyödyntää lääkekohteina

Tutkimuksen osana kehitettiin uudet herkät ja tarkat, reaaliaikaiset määritykset 14 eturauhassyöpätutkimuksessa kiinnostavan geenin ilmentymisen mittaamiseen. Lisäksi kahdeksan geenin osuutta eturauhassyövän kehittymisessä ja etenemisessä tutkittiin kahdessa eri eturauhassyöpäsolulinjassa vaimentamalla niiden ilmentymistä siRNA-molekyylien avulla.

– Yhtä lukuun ottamatta kaikkien tutkittujen geenien ilmentymistasot olivat merkitsevästi kohonneita eturauhassyöpäpotilaiden kudosnäytteissä verrattuna eturauhassyöpää sairastamattomien verrokkien kudosnäytteisiin. Lisäksi kahden geenin ilmentymistasot olivat merkittävästi suuremmat edenneissä eturauhassyövissä kuin varhaisen vaiheen syövissä. Tietyn geenin ilmentymistason taas havaittiin kasvavan eturauhassyövän uusiutumisen yhteydessä.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että kolmella tutkitulla geenillä on sytotoksisia vaikutuksia ja että neljä geeneistä vaikuttaa solujen invaasiokykyyn.

– Joidenkin geenien lähetti-RNA-tasot olivat kohonneet myös histologisesti normaaleilta vaikuttavissa syöpäpotilaiden eturauhaskudosnäytteissä, mikä voi selittyä niin kutsutun kenttäilmiön avulla. Tällaiset merkkiaineet saattaisivat mahdollistaa syöpäriskin arvioinnin potilailla, joiden koepalanäytteen tulos on ollut negatiivinen, Alinezhad sanoo.

Kaikkiaan tässä väitöstutkimuksessa tehdyt havainnot viittaavat tutkittujen geenien olevan tulevaisuudessa mahdollisia eturauhassyövän diagnostisia ja ennustavia merkkiaineita. Lisäksi tässä työssä tutkittuja, sytotoksisuuteen ja invaasiokykyyn vaikuttavia geenejä voitaisiin mahdollisesti hyödyntää lääkekohteina.

***

MSc Saeid Alinezhad esittää väitöskirjansa Identification and validation of novel prostate cancer biomarkers julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 15.4.2016 klo 12.00 (Turun yliopisto, Pharmacity, auditorio, Itäinen Pitkäkatu 4, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Guido Jenster (Erasmus Medical center, Rotterdam) ja kustoksena professori Kim Pettersson (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

MSc Saeid Alinezhad on suorittanut korkeakoulututkintonsa (MSc) vuonna 2009 Boråsin yliopistossa Ruotsissa. Alinezhad työskentelee tutkijana Turun yliopistossa. Väitöksen alana on molekulaarinen biotekniikka ja diagnostiikka.

Väittelijän yhteystiedot: p. 044 346 7744, saeali@utu.fi