Väitöstutkimus antaa tukea ympäristöystävällisempien kasvinsuojeluaineiden kehittämiseen (Väitös: Msc Abdi Worku Muleta, 26.8.2016, biokemia)

22.08.2016

Maaperäbakteeri AtuGST:tä voitaisiin jatkossa hyödyntää kehitettäessä kasvinsuojeluaineita, joita kasvit sietävät nykyistä paremmin ja jotka myös muuntavat myrkylliset yhdisteet vaarattomiksi. Abdi Worku Muleta loi pohjaa uusien aineiden kehittämiselle Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa.

​Turun yliopiston tiedote 22.8.2016

Muleta tutki väitöstyössään glutationitransferaaseja (GST), jotka ovat monimuotoinen perhe entsyymejä, jotka katalysoivat myrkyllisten yhdisteiden glutationiriippuvaista muuntautumista vaarattomaksi. GST:t ovat vastuussa tripeptidiglutationin lyhytaikaisesta yhtymisestä monenlaisiin kemiallisten reaktioiden lopputuotteenaan muodostamiin substraatteihin. Sellaisiin lukeutuvat muun muassa osa teollisuuden saasteista, lääkkeistä, perimämyrkyllisistä syövälle altistavista aineista, antibiooteista sekä hyönteis- ja kasvimyrkyistä.

– Ajatellen biolääketieteen ja biotekniikan sovelluksia, kuten solujen detoksifikaatio- eli vaarattomaksi tekeviä aineita, tarvitaan GST:ien rakenteiden ja toimintojen tutkimuksia. Väitöstyössäni saavuttamieni tulosten avulla voimme sekä kehittää aiempaa ympäristöystävällisempiä kasvinsuojeluaineita että parantaa kasvien sietokykyä kasvinsuojeluaineita kohtaan, Muleta sanoo.

Osa luonnossa esiintyvistä kemikaaleista on luontaisia, osa synteettisesti luotuja. Muletan mukaan ympäristöön pumpattavien myrkyllisten kemikaalien määrä on jo hälyttävä.

– Yksi keino muuttaa useita aineita vaarattomaksi on käyttää hyväksi glutationitransferaasientsyymejä. Niistä löytyy luonnosta suurin määrin aina bakteereista nisäkkäisiin. Tutkimuksessani keskityin karakterisomaan soijapavusta irrotetun Agrobacterium tumefaciensin rakennetta ja toimintaa, Muleta kertoo.

Kasvien tau-luokan GST:illa on erittäin tärkeä merkitys maataloudelle tärkeiden viljelykasvien katalyyttisissa eli kemiallista muutosta vauhdittavissa sekä ei- katalyyttisissa solujen luonnolle vieraissa detoksifikaatioprosesseissa.

– GST:ien runsas esiintyminen Glycine maxissa ja niiden kyky tarjota vastustuskykyä elottomalle ja elolliselle stressille, kuten kasvimyrkkyjen sietämiselle, on erittäin kiinnostavaa maataloudessa. GST:t siis tarjoavat tehokkaita ja sopivia työkaluja valikoivaan rikkakasvien torjuntaan, Muleta sanoo.

**

MSc Abdi Worku Muleta esittää väitöskirjansa Glutathione Transferases as Detoxification Agents: Structural and Functional Studies (Glutationitransferaasit myrkynpoistaja-aineina: Rakenne- ja toimintatutkimuksia) julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 26.8.2016 klo 12.00 (Turun yliopisto, Arcanum, Arc1, Vatselankatu 2, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Savvas Savvides (Gentin yliopisto, Belgia) ja kustoksena professori Reijo Lahti, Turun yliopisto. Tilaisuus on englanninkielinen.
MSc Abdi Worku Muleta on syntynyt vuonna 1981 Addis Abebassa ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1999 Addis Abeban Bole Senior lukiossa Etiopiassa.

Korkeakoulututkintonsa (MSc) Muleta suoritti 2011 Turun yliopistossa. Väitöksen alana on biokemia.

Väittelijän yhteystiedot: p. 044 2066 938, abwork@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/Abdi%20Muleta.JPG