Väitöstutkimus kiistää tarpeen erottaa yksilöt jyrkästi rakenteista (Väitös VTM Tero Piiroinen, 29.11.2013)

21.11.2013

Yksilöitä ja sosiaalisia rakenteita ei yhteiskuntatieteissä kannata ehdoin tahdoin erillistää toisistaan. Perinteistä yhteiskuntateoreettista ongelmaa väitöstutkimuksessaan lähestynyt valtiotieteiden maisteri Tero Piiroinen toteaa suhteen problematisoinnin ohjaavan vain hyödyttömään umpikujaan. Paremman tutkimuksenteon viitekehyksen tarjoaa ajatus, että rakenteet olemme me.

​Turun yliopiston tiedote 21.11.2013

Yksilöiden toiminnan ja yhteiskunnallisten rakenteiden välinen suhde on perinteinen yhteiskuntateoreettinen ongelma. Eräät teoreetikot lähestyvät kysymystä edelleen erottamalla toiminnan ja rakenteet dualistisesti, kahdeksi erilaatuiseksi asiaksi. Turun yliopistoon väitöstutkimuksensa tehnyt Tero Piiroinen haastaa ajatuksen.

Tero Piiroinen toteaa tutkimuksessaan, että yksilöiden ja rakenteiden erottamisella problematisoidaan aihetta tarpeettomasti. Se pikemminkin haittaa kuin edesauttaa yhteiskuntatieteellistä tutkimusta.

– Voimme välttää ylimääräisen problematisoinnin yksilöiden ja rakenteiden väliltä, jos ymmärrämme ihmisen sosiaaliseksi eläimeksi, joka oppii tärkeät toiminnan ja myös ajattelun taipumuksensa ennen kaikkea muilta ihmisiltä, jotka samalla sosiaalistavat tämän yhteisöjen jäseneksi, osaksi rakennetta, Piiroinen toteaa.

Piiroisen väitöstyö lähestyy aihetta teoriahistoriallisena tapaustutkimuksena, jossa esitellään ja arvioidaan kriittisesti yhtä tunnetuimmista toimintaa ja rakennetta erillistävistä, dualistisista yhteiskuntateorioista. Kyseessä on sosiologi Margaret Archerin (s. 1943) morfogeneettinen teoria.  Archerista yhteiskuntatieteet tarvitsevat kipeästi analyyttista dualismia. Archerin mukaan toimijoiden ja rakenteiden tasot pitää analysoida vahvasti erilleen – varoen niiden kaikenlaista sulauttamista toisiinsa.

– Archerin ajatus on, että jos yksilöä ja yhteiskuntaa ei eroteta toisistaan, niiden välistä vuorovaikutusta ei voida tutkia. Viime vuosikymmeninä useat tutkijat ovat kuitenkin todenneet, että jyrkän eron tekeminen ei ole järkevää vaan sillä ainoastaan heitetään ylimääräisiä kapuloita tutkimuksen rattaisiin, Piiroinen toteaa.

Piiroisen väitöstutkimus paikantaa Archerin teorian yhteiskuntateorioiden kenttään. Hän nostaa tarkasteltaviksi teorian käsitykset yhteiskunnasta ja yhteisöistä, ihmisyydestä ja toimijuudesta, mielestä ja kielestä, sekä sosiaalisista mekanismeista ja niitä tutkivista tieteistä.

***

Perjantaina 29. marraskuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Publicum, Pub3, Assistentinkatu 7) julkisesti tarkastettavaksi valtiotieteiden maisteri Tero Tapani Piiroisen väitöskirja ”Margaret Archerin dualistinen yhteiskuntateoria - kriittinen tarkastelu pragmatistisesta näkökulmasta”. Virallisina vastaväittäjinä toimivat professori Risto Heiskala (Tampereen yliopisto) ja yliopistonlehtori Antti Gronow (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori Osmo Kivinen (Turun yliopisto).

VTM Tero Piiroinen on syntynyt vuonna 1974 Tuusulassa ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 1993 Jokelan lukiosta. Hän on valmistunut valtiotieteiden maisteriksi 2001 Turun yliopistosta. Piiroinen toimii tohtorikoulutettavana Turun yliopiston koulutussosiologian tutkimuskeskuksessa. Väitös kuuluu koulutussosiologian alaan.

Luotu 21.11.2013 | Muokattu 08.07.2021