Väittelijä kartoitti kasvilajien levinneisyyttä Amazonian tutkimattomissa sademetsissä (Väitös: MSc Gabriel Moulatlet, 9.12.2017, biologia)

04.12.2017

Gabriel Moulatlet käsittelee Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa kasvilajien levinneisyyksiä ja niihin vaikuttavia tekijöitä Amazonian alankosademetsissä.

​Turun yliopiston tiedote 4.12.2017

Amazonian sademetsä käsitetään usein yhdeksi yhtenäiseksi metsäalueeksi. Todellisuudessa erilaiset ajan kuluessa maisemaa muokanneet muutokset ovat tehneet metsästä alueellisesti vaihtelevan mosaiikin.

Gabriel Moulatletin väitöstutkimuksen aineisto pohjautuu noin 150 000 kasviyksilöön, joita on havainnoitu noin 250 000 neliökilometrin alueella. Aineisto osoittaa, että kasvilajien levinneisyys Amazonian metsissä selittyy vaihtelulla maaperän ravinteisuudessa ja kosteusoloissa, jotka puolestaan määräytyvät pitkälti geologisen historian mukaan.

– Minua kiehtoo lajien kyky pärjätä ympäristön vaihtelevuuden kanssa. Tätä kysymystä on setvitty useassa tutkimuksessa eri puolilla Amazoniaa, mutta silti isoja, jopa Portugalin kokoisia alueita keskisessä Amazoniassa on jäänyt tyystin tuntemattomiksi. Päätimme yhdessä kollegojeni kanssa tutkia näitä kaukaisia seutuja ja järjestimme useita viikkoja kestäneen tutkimusretken Purus- ja Madeira-jokien väliselle alueelle sekä kolmen kuukauden mittaisen venematkan Juruá-joelle, Moulatlet kertoo.

Väitöskirjan tulokset pohjautuvat molempiin tutkimusmatkoihin. Kasvilajien levinneisyys määräytyy etenkin maaperän ravinteisuuden ja kosteusolojen mukaan. Tutkimuksessa kävi ilmi, että Amazoniassa on yllättäviä eliömaantieteellisiä rajalinjoja.

– Jurua-joen poikki kulkevan eliömaantieteellisen rajalinjan löytäminen lähti liikkeelle Amazonian satelliittikuvien tutkimisesta. Kun olimme paikan päällä maastossa, näimme heti kasvilajiston muutoksen perusteella, että kyse oli isosta maaperäerosta rajalinjan eri puolilla. Itse Jurua-joki sen sijaan ei näyttänyt olevan kasveille minkäänlainen leviämiseste, Moulatlet sanoo.

Amazonian maaperää kuvaavat kartat kaipaavat päivitystä

Moulatlet tutki myös olemassa olevien maaperäkarttojen soveltuvuutta lajien levinneisyyden mallintamiseen. Lajien esiintymismalleja käytetään laajalti maankäytön ja luonnonsuojelun suunnittelussa sekä ekologisessa tutkimuksessa.

– Amazonia on laaja ja vaikeapääsyinen, joten tieto lajien esiintymispaikoista ja myös ympäristöoloista on kovin aukkoista. Tämä näkyy nykyisten maaperäkarttojen tarkkuudessa. Haluamme varoittaa muita tutkijoita, että nämä kartat vaativat melkoista päivitystä ennen kuin niitä voidaan käyttää luotettavasti lajien esiintymismallien rakentamiseen. Olemme itse asiassa juuri tekemässä parempaa Amazonian maaperän ravinteisuuskarttaa. Uskomme uuden kartan parantavan merkittävästi edellytyksiä mallintaa lajien levinneisyyksiä, Moulatlet sanoo.

***

MSc Gabriel Moulatlet esittää väitöskirjansa Mapping species-habitat associations in lowland Amazonia: an across-scale perspective with biogeographical implications julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lauantaina 9.12.2017 kello 12.00 (Turun yliopisto, Agora, luentosali XXI, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Miles Silman (Wake Forest University, Yhdysvallat) ja kustoksena professori Hanna Tuomisto (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

MSc Gabriel Moulatlet on syntynyt vuonna 1987 Brasiliassa ja suoritti korkeakoulututkintonsa vuonna 2012 (MSc) National Institute for Amazonian Research -tutkimuslaitoksessa Brasiliassa. Väitöksen alana on biologia. Moulatlet työskentelee Turun yliopistossa tohtorikoulutettavana.

Väittelijän yhteystiedot: p. +358449492729, gabriel.moulatlet@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/moulatlet_gabriel.jpeg