Väittelijä kehitti nopeamman ja kestävämmän hoidon puuttuvalle hampaalle (Väitös: MSc Leila Perea Mosquera, 2.10.2015, hammaslääketiede/biomateriaalitiede)

28.09.2015

Puuttuva hammas voidaan korvata tehokkaasti kuitulujitetulla hammassillalla. Turun yliopistossa väittelevä Leila Perea Mosquera selvitti väitöstutkimuksessaan, kuinka puuttuvan hampaan voisi korvata nopeammin ja paremmin.

Turun yliopiston tiedote 28.9.2015

​Suomessa kehitetyt kuitulujitetut hammassillat ovat vakiinnuttaneet asemansa hoitovaihtoehtona, kun tarvitaan kudosta säästävää ja nopeasti toteutettavaa hoitotapaa puuttuvan hampaan korvaamiseksi.

– Hammaslääkäri voi usein valmistaa kuitulujitetun hammasillan suoraan potilaan suussa ja yksi vaihe sillan valmistuksessa on puuttuvan hampaan tekeminen lasikuiturungon päälle. Selvitin tutkimuksessani valmiiden hammasaihioiden käyttämistä, jotta työvaihe olisi nopeampi ja silta lujempi, Perea Mosquera kertoo.

Jotta muovista, tehdasvalmisteista tai keraamisesta materiaalista jyrsittyä hammasaihiota voidaan käyttää osana hammassiltaa, on varmistuttava sillan rungon ja hammasaihion hyvästä kiinnittymisestä toisiinsa.  Perea Mosquera totesi tutkimuksessaan, että muovisen hammasaihion kohdalla kiinnittyminen saadaan aikaan hammasaihion pinnan selektiivisellä liuottamisella, joka vaikuttaa tiettyihin muoviverkostorakenteisiin.

– Pinnan liukenemiseen ja liima-aineiden diffuusioon perustuva liimasauma siirtää siltaan kohdistuvan purentarasituksen lujitekuitujen ja sillan tukihampaiden eli potilaan omien jäljellä olevien hampaiden kannettaviksi, Perea Mosquera sanoo.

Liimasauman merkityksen lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että hammassiltaa voidaan edelleen vahvistaa käyttämällä hammasaihiossa hammaspaikkoihin aikaisemmin kehitettyä katkokuitulujitetta. Tutkimuksen hammassillat kestivät lähes 2000 N kuormituksen ihmisen maksimaalisen purentavoiman ollessa noin 700 N, mikä antaa lisävahvistusta kliinisesti saadulle tiedolle oikein valmistetun kuitulujitetun hammassillan toimivuudesta myös pitkäaikaisena hoitoratkaisuna.

Väitöstutkimus kuuluu BioCity Turun Biomateriaalitutkimusohjelmaan.

***

Perjantaina 2. lokakuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Dentalia, Arje Scheinin -sali, Lemminkäisenkatu 2, Turku) julkisesti tarkastettavaksi DDS, MSc Leila Perea Mosqueran väitöskirja ”Fiber-reinforced composite fixed dental prostheses - Studies of the materials used as pontics” (Kuitulujitteiset hammassillat – välihampaan materiaalien ominaisuuksien parantaminen). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Mauno Könönen Helsingin yliopistosta ja kustoksena professori Pekka K. Vallittu Turun yliopistosta.

Leila Perea Mosquera on syntynyt vuonna 1976 ja suorittanut Master of Science -tutkinnon 2012 Vallen yliopistossa Kolumbiassa. Väitös kuuluu hammaslääketieteen/biomateriaalitieteen alaan.

Väitöskirjan myynti: Turun yliopiston verkkokauppa UTUshop, https://utushop.utu.fi/c/2-annales-universitatis-turkuensis/

Luotu 28.09.2015 | Muokattu 06.08.2021