Väittelijä kehitti uuden algoritmin, jota voidaan soveltaa optioiden hinnoittelussa (Väitös FM Pekka Matomäki, 15.11.2013)

07.11.2013

Missä lämpötilassa kannattaa kytkeä taloon lämmitys? Milloin yrityksen kannattaa toteuttaa aiottu sijoitus tai kauppa? Pekka Matomäki tutki väitöstyössään satunnaisen prosessin suotuisinta pysäyttämistä eli sitä, milloin jokin asia on vallitsevissa olosuhteissa hyödyllisintä toteuttaa.

FM Pekka Matomäen taloustieteiden kvantitatiivisten menetelmien alaan kuuluvassa väitöskirjassa erityisessä tarkastelussa ovat tilanteet, joissa paras pysäytyssääntö on kaksireunainen: pysäytetään, jos prosessin arvo kasvaa tarpeeksi suureksi tai laskee riittävän pieneksi.

‒ Milloin aloittaa lehtien haravointi syksyllä? Milloin ostaa uusi auto? Pysäyttämistä vaativia satunnaisia ilmiöitä on ympärillämme suuret määrät. Näiden esimerkkiongelmien ratkaisu on useimmiten yksireunainen: haravointi aloitetaan, kun lehtiä on tippunut puusta tarpeeksi ja uusi auto ostetaan, kun vanha alkaa olla loppuun kulutettu, Matomäki kertoo.

Väitöskirjassaan Matomäki etsii teoreettista matematiikkaa käyttäen heikkoja ehtoja, joiden alaisuudessa paras pysäytyssääntö olisi kaksireunainen.

‒ Esimerkkinä tällaisesta on kysymys siitä, milloin kytkeä taloon lämmitys tai viilennys. Jos ulkolämpötila laskee riittävän kylmäksi, kytketään lämmitys, helteellä taas kytketään ilmastointilaite. Kun kysymys käännetään matemaattiseksi, voidaan löytää tarkat teoreettiset lämpötilat, jolloin lämmityksen tai viilennyksen päälle kytkeminen olisi vallitsevissa olosuhteissa hyödyllisintä.

Tärkeimmät sovellutukset rahoituksen taloustieteessä

Pysäytyksen teorian tärkeimmät sovellutukset ovat rahoituksen taloustieteessä. Ne liittyvät esimerkiksi siihen, milloin yhtiön kannattaa toteuttaa jokin sijoitus ja milloin myydä jo hankittuja omistuksia.

Myös optioiden hinnoittelu voidaan nähdä satunnaisen kulun optimaalisena pysäyttämisenä. Matomäki esittelee väitöstyössään uuden, laskemista helpottavan algoritmin optioille, joiden hinnoitteluun vaikuttaa prosessin suurin saavuttama arvo.

***
Perjantaina 15. marraskuuta 2013 klo 12.15 esitetään Turun yliopistossa (Päärakennus, Tauno Nurmela -sali, Yliopistonmäki) julkisesti tarkastettavaksi filosofian maisteri Pekka Jarmo Matomäen väitöskirja ”On two-sided controls of a linear diffusion” (Yksiulotteisen diffuusion kaksireunaisesta kontrolloimisesta). Virallisena vastaväittäjänä toimii yliopistonlehtori ja dosentti Erik Ekström Uppsalan yliopistosta Ruotsista ja kustoksena professori Luis Alvarez.

FM Pekka Matomäki on syntynyt vuonna 1983 ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 2002 Nousiaisten lukiosta. Hän on valmistunut filosofian maisteriksi vuonna 2008 Turun yliopistosta. Matomäki toimii assistenttina Turun yliopistossa. Väitös kuuluu taloustieteiden kvantitatiivisten menetelmien alaan.

Luotu 07.11.2013 | Muokattu 08.07.2021