Väittelijä kehitti uusia menetelmiä RNA-pohjaisten lääkkeiden tarkempaan kohdentamiseen (Väitös: MSc Satish Jadhav, 30.9.2016, kemia)

23.09.2016

Lyhyiden RNA- tai DNA- juosteiden, eli oligonukleotidien, käyttö on yleistynyt perinnöllisten ja virusperäisten sairauksien sekä syövän hoidossa. Turun yliopistossa väittelevä Satish Jadhav kehitti tutkimuksessaan keinoja, joilla lyhyitä RNA-juosteita voidaan paremmin kohdentaa haluttuun elimeen tai solutyyppiin.

​Turun yliopiston tiedote 23.9.2016

Oligonukleotidien lääkinnällinen käyttö on hitaasti yleistymässä hoitomenetelmänä. Keskeisenä ongelmana lääkekehityksessä on ollut lääkeaineen vieminen soluun ja sen tarkka kohdentaminen elimistössä.

– Väitöskirjassani pyrin selvittämään, missä määrin oligonukleotidi voidaan kohdentaa haluttuun elimeen liittämällä siihen rakenne, jonka kyseisen solun pinnalla sijaitsevat proteiinireseptorit tunnistavat. Kehitin menetelmiä tällaisten oligonukleotidirakenteiden valmistamiseksi, Jadhav sanoo.

Jadhav havaitsi, että hänen kehittämänsä menetelmä paransi lääkeaineen kohdennusta haluttuun elimeen kaikissa tutkimuksen tapauksissa.

– Selkein vaikutus oli maksahakuisella galaktoosirakenteella. Lisäksi valmistin biopolymeerein muokattuja porfyriinirakenteita, joiden oletan kohdistuvan hyvin syöpäkasvaimiin, Jadhav toteaa.

Solutunnistukseen käytettävän rakenteen lisäksi oligonukleotideihin liitettiin kelatoiva ryhmä, joka sitoo itseensä lujasti 68Gallium-ionin. Kyseinen ioni on positroniemittori, joka mahdollistaa positroniemissiotomografian (PET) käytön kuvantamismenetelmänä. Tällöin oligonukleotidin kulkeutumista ja rikastumista koe-eläimenä käytetyn rotan elimiin voitiin seurata ajan funktiona.

Väitöstutkimuksen radioleimaukset ja kuvantamismittaukset tehtiin Turun PET-keskuksessa yhteistyössä professori Anne Roivaisen ja professori Tiina Laitala-Leinosen työryhmien kanssa. Tutkimus on osa Turun yliopiston kemian laitoksella bio-orgaanisen kemian tutkijaryhmässä yli 20 vuoden ajan tehtyä biokonjugaattien syntetiikan kehitystyötä.

***

MSc Satish Jadhav esittää väitöskirjansa Covalent conjugates of therapeutic oligonucleotides for in vivo targeting julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 30.9.2016 klo 12.00 (Turun yliopisto, Arcanum, Arc 1, Arcanuminkuja 4, Turku).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Malgorzata Honcharenko (Karolinska Institute) ja kustoksena professori Pasi Virta. Tilaisuus on englanninkielinen.

MSc Satish Jadhav on syntynyt vuonna 1985 Intiassa. Korkeakoulututkintonsa (MSc) Jadhav suoritti 2008 University of Pune -yliopistossa Intiassa. Väitöksen alana on kemia.

Väittelijän yhteystiedot: p. 041 706 6041, satjad@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/jadhav_satish.jpg