Väittelijä loi digitaalisille järjestelmille uuden suunnittelujärjestelmän (Väitös: Master of Science Moazzam Fareed Niazi, 26.3.2014, tietotekniikka)

21.03.2014

Moazzam Fareed Niazi kehitti Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa sulautetuille järjestelmille uuden suunnittelujärjestelmän. Uuden menetelmän avulla voidaan rakentaa aiempaa lyhyemmässä ajassa uusia digitaalisia sulautettuja järjestelmiä, joita hyödyntävät muiden muassa tietokoneet ja kännykät.

​Turun yliopiston tiedote 21.3.2014

Viime vuosien aikana sulautettujen järjestelmien tarjoama laskentakapasiteetti, transistorien lukumäärällä mitattuna niiden koko sekä kompleksisuus ovat kasvaneet huomattavasti.

Kasvu mukailee 1960-luvulla luotua Mooren lakia, jonka mukaan edullisesti toteuttavien mikropiirien transistorien lukumäärä kaksinkertaistuu noin kahden vuoden aikana. Tämä tuo jatkuvan vaatimuksen kehittää aiempaa tehokkaampia ja nopeammin toteutettavia suunnittelujärjestelmiä.

– Laitteiden tuotantovaatimukset ovat kiristyneet tehden suunnitteluprosessista entistä vaativamman suunnittelijoille. Tämä pakottaa etsimään uusia suunnittelumenetelmiä, jotta pystytään vastaamaan kiristyneihin tuotantovaatimuksiin, Niazi toteaa.

Eräs ratkaisu haasteisiin on sovellusalustapohjainen suunnittelu. Siinä kantavana ajatuksena on eriyttää kyseessä olevan sovelluksen funktionaalisuus ja järjestelmän sisäinen tiedonsiirto useilla eri abstraktio tasoilla.

Jo olemassa olevat sovellusalustapohjaiset suunnittelumenetelmät eivät ole täysin automatisoituja kaikilla suunnitteluprosessin osa-alueilla. Myös järjestelmän sisäinen tiedonsiirto aiheuttaa ongelmia prosessissa, sillä useasti järjestelmät eri osat eivät ole täysin yhteensopivia.

Moazzam Niazi etsi väitöstutkimuksessaan ratkaisuja edellä mainittuihin ongelmiin. Hän esittelee työssään kehittämänsä sovellusalustapohjaisen sulautettujen järjestelmien suunnittelumenetelmän.

Menetelmää on jo sovelluttu erääseen hajautetun kommunikaation arkkitehtuuriin.

– Työssä on kehitetty automatisoituja menetelmiä sekä alustan suunnitteluun että sovellusten vaatimien resurssien sijoitteluun kyseiseen järjestelmään. Työssä kehitettyä sovellusalustapohjaista menetelmää on sovellettu audiojärjestelmän dekoodaukseen, Niazi kertoo.

***

Keskiviikkona 26. maaliskuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (ICT-talo, luentosali Beta, Joukahaisenkatu 3-5) julkisesti tarkastettavaksi Master of Science Moazzam Fareed Niazin väitöskirja ”A Model-Based Development and Verification Framework for Distributed System-on-Chip Architecture”. Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Jari Nurmi Tampereen teknillisestä yliopistosta ja kustoksena yliopistonlehtori Pasi Liljeberg.

MSc Moazzam Niazi on syntynyt 1983 Karachissa Pakistanissa ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1998. Bachelor of Computer Engineering -tutkinnon Niazzi suoritti 2006 Pakistanissa ja Master of Science -tutkinnon 2008 Ruotsissa. Väitös kuuluu tietotekniikan alaan.

Luotu 21.03.2014 | Muokattu 19.07.2021