Väittelijä löysi keinon estää vaarallisten antibiooteille vastustuskykyisten bakteerien kiinnittyminen soluihin (Väitös: MSc Natalia Pakharukova, 16.12.2016, biokemia)

12.12.2016

MSc Natalia Pakharukova selvitti väitöstutkimuksessaan keinoja kehittää uusia mikrobilääkkeitä ja vasta-ainetta, jolla voitaisiin hoitaa antibiooteille vastustuskykyisten bakteerien aiheuttamia tulehduksia.

​Turun yliopiston tiedote 12.12.2016

Infektion alkaessa kriittistä on se, miten bakteerit kiinnittyvät ihmisen soluihin.

‒ Patogeeniset bakteerit kiinnittyvät ihmisen sisäelinten soluihin pienillä tahmeilla värekarvoilla eli fimbrioilla. Värekarvat ovat kiinnostavia lääkekehityksen kohteita, koska bakteerien kiinnittymisen ehkäisy mahdollistaa taudinaiheuttajien luonnollisen poistamisen elimistöstä.

Natalia Pakharukova selvitti biokemian alaan kuuluvassa väitöstutkimuksessaan, miten nämä värekarvat muodostuvat ja kiinnittyvät soluihin. Pakharukovan tutkimuksen kohteena olivat erittäin vaaralliset EHEC-bakteeri, joka aiheuttaa suolistotulehdusta ja hemolyyttis-ureemista syndroomaa sekä Yersinia pestis, joka aiheuttaa ruttoa.

Pakharukova selvitti tutkimuksessaan värekarvojen rakenteet atomin tarkkuudella ja osoitti, että värekarvat koostuvat pitkistä proteiiniketjuista. Jokainen proteiinialayksikkö pystyy kiinnittymään soluihin samanaikaisesti, joten bakteerit varmistavat tiukan monipistekiinnityksen.

Löydön perusteella on mahdollista kehittää mikrobilääkkeitä sekä värekarvoihin sitoutuva vasta-aine, jolla voitaisiin estää bakteerin kiinnittyminen ja hoitaa antibiooteille vastustuskykyisten bakteerien aiheuttamia tulehduksia.

***

Msc Natalia Pakharukova esittää väitöskirjansa Mechanisms of fimbrial assembly via non-classical chaperone-usher pathways and receptor recognition by fimbrial adhesins julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 16.12.2016 klo 12.00 (Turun yliopisto, Arcanum, Arc1-sali, Arcanuminkuja 4, Turku).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Julie Bouckaert (Université de Lille, Ranska) ja kustoksena professori Jyrki Heino (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

Msc Natalia Pakharukova on syntynyt vuonna 1985 Ekaterinburgissa Neuvostoliitossa ja kirjoittanut ylioppilaaksi Uralin valtion lyseossa vuonna 2002. Korkeakoulututkintonsa (Msc) Pakharukova  suoritti Uralin valtion yliopistossa vuonna 2007. Väitöksen alana on biokemia.

Väittelijän yhteystiedot: p. 044 978 6087, natalia.pakharukova@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/pakharukova_natalia.JPG