Väittelijä löysi melanooman etenemiseen vaikuttavan merkkiaineen (Väitös: FM Camilla Pelo, 20.5.2016, biokemia)

12.05.2016

Melanoomaa sairastavien määrä kasvaa nopeammin muihin syöpiin verrattuna ja Suomessakin todetaan vuosittain 1200 melanoomatapausta. Turun yliopistossa väittelevä Camilla Pelo löysi tutkimuksessaan antigeenin, joka vauhdittaa syövän etenemistä melanoomapotilailla.

​Turun yliopiston tiedote 12.5.2016

Camilla Pelo havaitsi tutkimuksessaan, että antigeeni CT16 estää syöpäsolujen kuolemaa ja lisää syövän etenemistä melanoomapotilailla.

– Kyseistä antigeeniä ilmeni runsaasti melanooman etäpesäkkeissä. Se oli havaittavissa yli 50 prosentissa melanoomakudoksista ja näkyi veressä 60 prosentilla melanoomapotilaista. CT16:ta ei löytynyt terveiltä kontrollihenkilöiltä, Pelo kertoo.

Tutkimuksessaan Pelo loi uuden menetelmän, jolla voidaan mitata CT16-antigeenin määrää verinäytteissä. Verikoetta voidaan tulevaisuudessa kehittää niin, että se soveltuu melanoomapotilaiden hoidon tehon seurantaan.

Pelo huomasi myös, että erään kollageenireseptorin, α2β1-integriinin, kohonnut määrä etäpesäkkeitä lähettäneessä melanoomassa ennusti taudin nopeampaa etenemistä syöpädiagnoosin jälkeen.

Eturauhassyöpä on yleisin syöpä Suomessa

Eturauhassyöpä on miesten toiseksi yleisin syöpä maailmanlaajuisesti ja yleisin syöpä Suomessa, jossa todetaan yli 5000 uutta eturauhassyöpätapausta vuosittain.

Pelo totesi tutkimuksessaan, että eturauhassyövän α2β1- ja α11β1-integriinien ilmentyminen muuttuu merkittävästi kasvaimissa taudin edetessä. Integriini α2β1:n ilmentymistaso väheni ja α11β1-integriini määrä puolestaan kohosi eturauhassyövässä normaaliin kudokseen verrattuna.

– Sekä eturauhassyöpään että melanoomaan on viime vuosina kehitetty uusia lääkkeitä, mutta silti niihin menehtyy edelleen useita ihmisiä. Syöpätutkimuksessa on suuri tarve löytää merkkiaineita, joiden avulla voitaisiin seurata sairauden kehittymistä, leviämistä ja hoitojen tehokkuutta. Uusien geenimuutosten löytyminen voisi edistää lääkekehitystä, Pelo toteaa.

***

Perjantaina 20. toukokuuta 2016 kello 12.00 esitetään Turun yliopistossa (Arcanum, Arc 1, Arcanuminkuja 4) julkisesti tarkastettavaksi filosofian maisteri Camilla Pelon väitöskirja ”Collagen Binding Integrins and Cancer Testis Antigens in Prostate Cancer and Melanoma” (Kollageenireseptori-integriinit ja syöpä/kives antigeenit eturauhassyövässä ja melanoomassa). Virallisena vastaväittäjänä toimii dosentti Paula Kujala (Tampereen yliopisto) ja kustoksena professori Jyrki Heino.

FM Camilla Pelo (os. Nylund) on syntynyt vuonna 1976 ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1995 Jakobstads svenska gymnasiumissa Pietarsaaressa. Filosofian maisteriksi Pelo valmistui vuonna 2006 Åbo Akademista. Väitös kuuluu biokemian alaan.

Väittelijän yhteystiedot toimittajia varten: puh. 050 5274060, sähköposti camnyl@utu.fi

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä: https://www.doria.fi/handle/10024/123340

Luotu 12.05.2016 | Muokattu 12.05.2016