Väittelijä löysi solujen tarttumisreseptoreista sairauksien syntyyn vaikuttavan koodin (Väitös: MsC Nicola De Franceschi, 12.2.2016, molekulaarinen biologia)

11.02.2016

Solujen pinnalla ilmentyvissä tarttumisreseptoreissa on esihistoriallisista ajoista saakka säilynyt molekulaarinen koodisekvenssi, joka säätelee solujen liikkumista. Nicola De Franceschin väitöstutkimuksensa aikana löytämä koodi selittää, miten kaikki solut aina tulehdussoluista syöpäsoluihin pystyvät säätelemään liikkumistaan eri kudoksissa.

​Turun yliopiston tiedote 11.2.2016

De Franceschi tutki Turun yliopistoon tekemässään väitöstyössä AP2-proteiinia ja havaitsi sen säätelevän integriinien solunsisäistä kuljetusta sekä solujen liikkumista. Integriinit ovat solukalvon läpäisevä tarttumisreseptoreja, ja niiden tärkein tehtävä on kiinnittää solut sekä toisiinsa että soluja ympäröivään soluväliaineeseen. Aktiivisen ja toimimattomien integriinien oikeanlainen suhde on tärkeä solujen liikkumisen ja sairauksien, kuten syövän, synnyssä.

– Löysin integriineistä ikivanhan koodin, jonka AP2 tunnistaa ja sitä kautta säätelee integriinien liikettä. Tämä koodi on evolutiivisesti hyvin vanha ja syntynyt jopa ennen elämän siirtymistä kuivalle maalle, De Franceschi sanoo.

Vuosikymmenien ajan tutkijat ovat tienneet, että ihmisen solujen pitää pystyä kierrättämään tarttumisreseptorejaan solun pinnalla voidakseen liikkua. On kuitenkin ollut epäselvää, miten tätä säädellään erilaisissa tilanteissa. Nyt löytynyt koodisekvenssi selittää säätelyn.

Hän tutki myös solujen Sharpin-proteiinia, jonka tiedetään tekevän integriini-reseptorit tehottomiksi. Sharpinin toiminnassa tapahtuvien muutosten tiedetään johtavan häiriöihin immuunisolujen toiminnassa sekä solujen liikkumisessa.

– Onnistuin myös kehittämään synteettisen tutkimusmenetelmän, jonka avulla voidaan tutkia integriinien ja niihin sitoutuvien proteiinien vuorovaikutusta. Tämän tutkimukseen tärkein johtopäätös on se, että solukalvo itsessään on tärkeä integriinien aktiivisuuden säätelijä, De Franceschin sanoo.

****

MSc Nicola De Franceschi esittää väitöskirjansa Integrin cytoplasmic tail interactors: the insiders' game julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 12.2.2016 klo 12.00 (Turun yliopisto, ICT-talo, Beta-sali, Joukahaisenkatu 3-5, Turku).

Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Tobias S. Ulmer (Medicine University of Southern California) ja kustoksena tutkijatohtori Johanna Ivaska. Tilaisuus on englanninkielinen.

MSc Nicola De Franceschi on syntynyt vuonna 1982 ja suorittanut ylioppilastutkintonsa 2001 Padovassa Italiassa. Korkeakoulututkintonsa (MSc) De Franceschi suoritti 2009 Padovan yliopistossa. Väitöksen alana on molekulaarinen biologia.

Väitöskirja on julkaistu painettuna.

**