Väittelijä löysi syövän leviämistä estävän täsmäyhdisteen ja tietoa sen vaikutusmekanismeista (Väitös: FM Niina Santio, 7.10.2016, genetiikka ja fysiologia)

29.09.2016

Yksi suurimpia haasteita syövän hoidossa on löytää tehokkaita menetelmiä, joilla etäpesäkkeiden muodostuminen saadaan estettyä. FM Niina Santio löysi väitöstutkimuksessaan uutta tietoa rinta- ja eturauhassyövän etenemisen mekanismeista sekä uuden yhdisteen, joka hidastaa syöpäsolujen leviämistä.

​Turun yliopiston tiedote 29.9.2016

Syöpäkasvain kehittyy, kun solujen kasvua säätelevä koneisto häiriintyy ja solut alkavat jakautua hallitsemattomasti. Kasvaakseen syöpäsolut tarvitsevat ravinteita ja happea, joten ne pyrkivät verisuonituksen avulla muodostamaan yhteyden ympäröivään kudokseen. Verisuonisto tarjoaa syöpäsoluille myös reitin päästä kulkeutumaan muualle elimistöön, jonne ne voivat muodostaa etäpesäkkeitä.

FM Niina Santion genetiikan ja fysiologian alaan kuuluva väitöstutkimus tarjoaa uutta tietoa syövän leviämisen säätelystä ja hoitomahdollisuuksista. Santio tutki PIM-kinaaseja, jotka ovat syöpäsolujen selviytymistä ja liikkumista edistäviä entsyymejä. PIM-kinaaseilla on merkittävä rooli eturauhassyöpäkasvaimen kasvussa ja leviämisessä. Rintasyövässä PIM-kinaasit säätelevät solujen aineenvaihduntaa ja edistävät siten syövän leviämistä.

‒ Etäpesäkkeet ovat vaikeammin hoidettavia kuin alkuperäisellä paikallaan olevat kasvaimet, joten niitä vastaan tarvitaan uusia tehokkaampia hoitokeinoja, Niina Santio kertoo tutkimuksensa taustoista.

Väitöstutkimuksessa löytyi uusi PIM-kinaasien toimintaa estävä DHPCC-9-täsmäyhdiste. Tutkimuksessa yhdiste ehkäisi hiiren eturauhaseen tai kanan alkiokalvolle istutetun syöpäkasvaimen kasvua sekä verisuonituksen ja etäpesäkkeiden muodostumista. Yhdisteen avulla saatiin myös tarkempaa tietoa PIM-kinaasien vaikutusmekanismeista ja löydettiin useita kohdeproteiineja, joita fosforyloimalla PIM-kinaasit säätelevät syöpäsolun liikkuvuutta.

‒ Tuloksemme osoittavat, että PIM-kinaasit ovat tärkeitä lääkekehityskohteita taistelussa sekä rinta- että eturauhassyöpää vastaan, Santio kertoo.

Tutkimuksessa saatiin tietoa myös siitä, minkätyyppiset yhdisteet voisivat hillitä PIM-kinaasien liiallista toimintaa ja millä tavoin.

‒ PIM-täsmälääkkeitä ei vielä ole markkinoilla, mutta useita yhdisteitä on jo kliinisissä kokeissa. Kehittämämme koemallit voivat auttaa löytämään parhaiten toimivan yhdisteen.

***

FM Niina Santio esittää väitöskirjansa PIM signaling in cancer - regulation of cell motilty and metabolism julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 7.10.2016 klo 12.00 (Turun yliopisto, Natura, luentosali X, Turku).
Vastaväittäjänä toimii professori Anne Ridley (King’s College London, Iso-Britannia) ja kustoksena dosentti Päivi Koskinen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

FM Niina Santio on syntynyt vuonna 1985 Äetsässä ja kirjoittanut ylioppilaaksi Äetsän lukiossa vuonna 2004. Korkeakoulututkintonsa (FM) Santio suoritti Turun yliopistossa vuonna 2009. Väittelijä työskentelee tohtorikoulutettavana Turun yliopistossa biologian laitoksella. Väitöksen alana on genetiikka ja fysiologia.

Väittelijän yhteystiedot: p. 040 848 5441, nmtien@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/santio_niina.jpg