Väittelijä löysi tulehdusreaktiota vaimentavan molekyylin (Väitös: MSc Senthil Palani, 18.3.2016, immunologia)

09.03.2016

Senthil Palanin immunologian alaan kuuluva väitöstutkimus osoitti, että CLEVER-1/stabilin-1-molekyylin vasta-aineilla on mahdollista tehostaa tulehdusvastetta ja kumota syövän aiheuttamaa immunosuppressiota.

​Turun yliopiston tiedote 9.3.2016

Elimistön puolustusjärjestelmä torjuu mikrobi-infektioita ja muita vieraita molekyylejä immuunivasteeksi kutsutun mekanismin avulla. Samalla immuunivasteen pitää kuitenkin suojella elimistön normaalisoluja ja kyetä palaamaan taas normaalitilaan uhkan torjumisen jälkeen.  Raskaus on yksi esimerkki tilanteesta, jossa äidin immuunisysteemi säilyttää reagointikykynsä mikrobeja kohtaan samalla, kun se sikiön suojelemiseksi sietää sikiön sisältämää vierasta geneettistä materiaalia. Immuunireaktion tasapainon säätelyhäiriöt ovat osallisina syövän ja autoimmuunitautien synnyssä.

Senthil Palani tutki väitöstyössään CLEVER-1/stabilin-1-molekyylin ominaisuuksia ihmisen tulehdusreaktion vaimentajana. CLEVER-1/stabilin-1 on tietyissä endoteelisoluissa ja makrofaageissa ilmentyvä molekyyli, joka osallistuu valkosolujen liikkumiseen ja vieraiden molekyylien tunnistamiseen. Palani selvitti työssään CLEVER-1/stabilin-1:n ilmentymistä ja toimintaa ihmisen veren monosyyteissä ja istukan makrofageissa.

Väitöstutkimuksen tulokset osoittavat, että CLEVER-1/stabilin-1 ilmenee istukan kaikissa makrofageissa ja toimii näissä soluissa sekä tarttumismolekyylinä että ns. scavenging-molekyylinä. Normaaleilla monosyyteillä tehdyt tutkimukset paljastivat, että niukasti CLEVER-1/stabilin-1 molekyyliä ilmentävät solut olivat tulehduksellisesti aktiivisempia kuin runsaasti CLEVER-1/stabilin-1:tä ilmentävät solut. Lisäksi kokeissa pystyttiin osoittamaan, että monosyyttien CLEVER-1/stabilin-1 säätelee tulehdusta vahvistavien geenien ilmentymistä monosyyteissä ja tulehduksen välittäjäaineiden (gamma-interferoni) tuottoa T-soluissa.

Palanin tutkimus osoittaa, että CLEVER-1/stabilin-1 on immunosuppressiivinen molekyyli monosyyteissä ja makrofageissa.

‒ CLEVER-1/stabilin-1- vasta-aineilla voisikin olla mahdollista tehostaa interferoni-gamma-riippuvaista tulehdusvastetta ja näin kumota syövän aiheuttamaa immunosuppressiota, väittelijä sanoo.

***

MSc Senthil Palani esittää väitöskirjansa CLEVER-1 as an immune suppressive molecule julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 18.3.2016 klo 12.00 (Turun yliopisto, PharmaCity, Pha1-auditorio, Itäinen Pitkäkatu 4, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Jo Van Ginderachter (Vrije Universiteit Brussel, Belgia) ja kustoksena professori Sirpa Jalkanen. Tilaisuus on englanninkielinen.

MSc Senthil Palani on syntynyt 1983 Chennaissa Intiassa ja suorittanut korkeakoulututkintonsa (MSc) 2005 (University of Chennai). Väitöksen alana on immunologia.

Luotu 09.03.2016 | Muokattu 27.08.2021