Väittelijä löysi uuden tavan tutkia venäjän verbejä (Väitös FM Aki Kyröläinen, 10.5.2013)

07.05.2013

Filosofian maisteri Aki-Juhani Kyröläinen tarkastelee venäjän kielen verbejä uudella tavalla Turun yliopistoon tekemässä väitöstutkimuksessaan.

​Turun yliopiston tiedote  7.5.2013

Kyröläisen väitöskirjan aiheena ovat venäjän kielen refleksiiviverbit. Perinteisesti ne on ollut tapana nähdä verbijohdoksina. Kyröläisen tutkimuksessa on luovuttu tavasta tarkastella refleksiivistä ja ei-refleksiivistä verbiä (esim. 'osoittautua - osoittaa') parina, sillä venäjässä on olemassa refleksiiviverbejä, joilla ei ole kantaverbiä. Lisäksi parillistenkaan verbien kohdalla ei ole aina selvää, kumpi verbeistä on historiallisesti tai käytöltään ensisijainen.

Parillisuustarkastelun sijasta Kyröläinen tarkastele refleksiiviverbejä ja vastaavia ei-refleksiivisiä verbejä "naapuri- tai vierusverbeinä".

– Sanat liittyvät toisiinsa sekä jaettujen muotojen että merkitysten kautta. Sanat ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja muodostavat laajan verkoston kielessä. Tarkastelen väitöskirjassani sitä, miten venäjän kielen refleksiiviverbien muodostama verkosto omalta osaltansa tukee verbien merkitystä, Kyröläinen sanoo.

Työ perustuu laajaan Venäjän kansalliskorpuksesta valittuun tekstiaineistoon. Aineistoa on käsitelty uudella ja perinteisestä poikkeavalla tavalla modernein tilastollisin ja kognitiotieteellisin menetelmin.  Verbit ovat analyysissa luonnollisina kohteina, eivät vain erikoistapauksina, mikä mahdollistaa niiden ennakkoluulottoman tarkastelun. Työssä saadaan uutta tietoa myös verbien yleisyydestä.

**

Perjantaina 10. toukokuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Publicum, Pub3-auditorio, Assistentinkatu 7) julkisesti tarkastettavaksi filosofian maisteri Aki-Juhani Kyröläisen väitöskirja ”Reflexive Space: A Constructionist Model of the Russian Reflexive Marker”. Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Laura Janda Tromssan yliopistosta Norjasta ja kustoksena professori Riitta Pyykkö.

FM Aki Kyröläinen on syntynyt 1977 Turussa ja valmistunut filosofian maisteriksi 2006 Turun yliopistosta. Väitös kuuluu venäjän kielen alaan.

Luotu 07.05.2013 | Muokattu 17.11.2020