Väittelijä löysi uusia solun kasvutekijäviestintää sääteleviä mekanismeja (Väitös FM Anna Knittle, 10.2.2017, lääketieteellinen biokemia ja genetiikka)

01.02.2017

Filosofian maisteri Anna Knittle tutki väitöskirjatyössään, miten solun pinnan kasvutekijäreseptoreiden toimintaa säädellään. Tutkimuksessa saatiin uutta tietoa molekyylitason mekanismeista, jotka voivat vaikuttaa syöpäsolujen kasvuun.

​Turun yliopiston tiedote 1.2.2017

Solun pinnan kasvutekijäreseptorit sitovat solun ulkopuolisia kasvutekijöitä ja niitä hyödyntäen välittävät solujen kasvua, erilaistumista ja selviytymistä edistäviä viestejä. Koska häiriintynyt kasvutekijäviestintä voi johtaa syövän ja eräiden muiden sairauksien syntyyn, solut säätelevät viestintää tarkasti.

Filosofian maisteri Anna Knittle tutki väitöskirjatyössään, miten ubikitiini-molekyylien liittäminen ErbB4-nimiseen kasvutekijäreseptoriin säätelee ErbB4-välitteisen viestinnän aktiivisuutta. Ubikitiini on kaikissa soluissa esiintyvä pienehkö proteiini, joka ohjaa toisten proteiinien pilkkoutumista. Tutkimuksessa havaittiin, että kun tiettyyn ErbB4-reseptorin alamuotoon liittyi ubikitiini-molekyylejä, se hajosi. Vaihtoehtoinen ErbB4-reseptorin alamuoto ei ubikitinoitunut, ja säilyi siksi solun pinnalla.

– Kun solu on saanut kasvutekijäviestin, se pyrkii säätelemään soluviestinnän kestoa hajottamalla aktivoituneet reseptorit. Koska ErbB4-reseptorin vaihtoehtoista muotoa ei hajoteta tehokkaasti ubikitinaation välityksellä, sen aktivoima soluviestintä jää päälle. Tämä havainto saattaa selittää, miksi juuri tällä ErbB4-reseptorin alamuodolla on aikaisemmin osoitettu olevan syöpägeenin kaltaisia, solujen kasvua lisääviä ominaisuuksia, Knittle kertoo.

Knittle tutki väitöstyössään myös, miten ubikitiinin kaltaisen SUMO-molekyylin liittäminen ErbB4-reseptoriin muokkaa ErbB4:n ominaisuuksia. Tulokset osoittavat, että SUMOlaatio lisää ErbB4-reseptorista katkeavan solunsisäisen osan määrää rintasyöpäsolujen tumissa.

– Aikaisemmissa rintasyöpätutkimuksissa on havaittu, että ErbB4-reseptoria on useammin
syöpäsolujen tumissa kuin syöpää ympäröivän terveen kudoksen solujen tumissa. Molekyylitason mekanismia tämän ilmiön taustalla ei ole aikaisemmin tunnettu, selventää Knittle tutkimuksensa taustoja.

Tutkimuksessaan hän sai myös viitteitä siitä, että SUMOlaatio muuttaa ErbB4-viestintää syöpäsolujen kasvua edistävään suuntaan.

Knittlen väitöskirjatyön tulokset saattavat auttaa ymmärtämään kasvutekijäviestinnän säätelyä laajemminkin.

– Ihmisen soluissa esiintyy kymmeniä erilaisia kasvutekijäreseptoreita. Kasvutekijäreseptorit kuitenkin muistuttavat toisiaan, ja siksi tieto ErbB4-reseptorin uusista säätelymekanismeista saattaa olla laajennettavissa muihin kasvutekijäreseptoreihin, väittelijä esittää.

Solutason mekanismien selvittäminen on perustutkimusta.
– Parhaassa tapauksessa perustutkimus johtaa aikanaan uusien syövän lääkehoitojen kehittämiseen, Knittle toteaa.

***

FM Anna Knittle esittää väitöskirjansa Regulation of ErbB4 signaling by post-translational modifications julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 10.2.2017 klo 12.00 (Turun yliopisto, PharmaCity, Pha1-auditorio, Itäinen Pitkäkatu 4, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Carl-Henrik Heldin (Uppsala Universitet, Ruotsi) ja kustoksena professori Klaus Elenius (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

FM Anna Knittle on syntynyt vuonna 1984 ja kirjoittanut ylioppilaaksi Lempäälän lukiossa 2003. Korkeakoulututkintonsa (FM) Knittle suoritti Turun yliopistossa vuonna 2008. Väitöksen alana on lääketieteellinen biokemia ja genetiikka. Knittle työskentelee Turun yliopistossa tohtorikoulutettavana.

Väittelijän yhteystiedot: p. 0443698761, ammkor(at)utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/knittle_anna.jpg