Väittelijä toi Spinozan käsityksen ymmärryksen parantamisesta nykypäivään (Väitös: MA Daryl de Bruyn, 18.10.2014, filosofia)

09.10.2014

Daryl de Bruyn toteaa filosofian alan väitöskirjassaan, että Spinozan käsityksellä ymmärryksen parantamisesta on selvästi käytännöllinen ja eettinen tavoite.

Turun yliopiston tiedote 9.10.2014

​‒ Nykyisessä maailmassamme kiinnitämme paljon huomiota moniin näennäisiin ongelmiin ja haasteisiin ja elämämme täyttyy usein suunnitelmilla ja vaatimuksilla muuttaa ja parantaa joskus huolestuttavaa ja masentavaa todellisuutta, sanoo 1600-luvulla vaikuttaneen filosofi Spinozan käsitystä ymmärryksen parantamisesta väitöstyössään Turun yliopistossa tutkinut Daryl de Bruyn.

De Bruynin mukaan hänen väitöstutkimuksensa tärkein löydös on, että Spinozan käsityksellä ymmärryksen parantamisesta on selvästi käytännöllinen ja eettinen tavoite.

‒ Spinozan käsitys tästä on yllättävällä tavalla erilainen. Hänen käsityksensä on, että maailmaa ei pidä yrittää muuttaa. Itse asiassa, hänen mukaansa maailman perimmäinen luonne ei voi koskaan muuttua. Spinozalle maailma on hyvä ja on mitä se on. Se, mitä me ihmiset pidämme hyvänä ja pahana, perustuu pääasiallisesti erheelle asioiden perustavasta luonteesta. Hänen ymmärryksen parantamista koskeva projektinsa tähtää siihen, että mielemme puhdistetaan epäadekvaateista ajatuksista ja tunteista.

Väittelijän mukaan Spinozan näkemys on, että ihmiset ovat pohjimmiltaan rationaalisia tai ajattelevia olentoja, minkä vuoksi pysyvä tyytyväisyys perustuu ratkaisevasti sille, että ihminen löytää mielenrauhan järkeen perustuvalla maailmankatsomuksella.

‒ Onnea vailla olevan elämän ja sosiaalisten levottomuuksien perusta on elämän vajavainen ymmärtäminen, mikä puolestaan johtaa tyytymättömyyteen ja kielteisiin, tuhoaviin passiivisiin tunteisiin.  Tällainen elämä ja maailmankatsomus rehottavat ihmiskunnan historiassa ja sen seuraukset ovat varsin ilmeisiä meidän aikanamme, de Bruyn sanoo.

Väittelijä jatkaa, että Spinoza on pyrkinyt kehittämään mielen hyvää elämää.

‒ Päämääränä on parantaa ymmärryksemme ja antaa käsitys maailmasta niin täydellisenä kuin mitä se on siten, että oma elämäni on täydellisessä harmoniassa muun elämän ja koko maailman kanssa. Käsitykseni on, että Spinozan filosofiset oivallukset 1600-luvulta ovat edelleen varsin arvokkaita ja ajankohtaisia.

***

Lauantaina 18. lokakuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Publicum, Pub3-auditorio, Assistentinkatu 7, Turku) julkisesti tarkastettavaksi MA Daryl De Bruynin väitöskirja ”Spinoza's Concept of Emending the Intellect” (Spinozan käsitys ymmärryksen parantamisesta). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Julie Klein Villanovan yliopistosta Yhdysvalloista ja kustoksena professori Olli Koistinen Turun yliopistosta.

Daryl De Bruyn on syntynyt 1954 Etelä-Afrikassa ja suorittanut siellä lukion 1971. Master of Arts -tutkinnon De Bruyn suoritti 1987 Potchefstroomin yliopistossa (NWU). Väitös kuuluu filosofian alaan.

Luotu 09.10.2014 | Muokattu 26.07.2021