​Valkosolujen toiminnan säätely avainasemassa, kun elimistö puolustautuu tauteja vastaan (Väitös: FM Subhash Kumar Tripathi, 23.5.2014, lääketieteellinen mikrobiologia ja immunologia)

15.05.2014

FM Subhash Tripathi löysi väitöstutkimuksessaan lukuisia uusia tekijöitä, jotka säätelevät ihmisen valkosolujen toimintaa. Tulokset osoittavat ensimmäistä kertaa, että valkosolujen erilaistumiseen ja toimintaan vaikuttavia säätelyalueita on samoissa kohdissa, joissa on tulehduksellisiin tauteihin liitettyjä geneettisiä muutoksia.

Turun yliopiston tiedote 15.5.2014

Valkosolut puolustavat elimistöämme ulkoisilta taudinaiheuttajilta ja syövältä. Ne voivat myös muuttua tulehdusta aiheuttaviksi ja osallistua tulehduksellisten sairauksien kuten autoimmuunitautien ja allergioiden syntyyn. Valkosolujen erilaistuminen ja toiminta on tarkoin säädelty prosessi, johon osallistuu lukuisa joukko eri tekijöitä.

Subhash Tripathi löysi lääketieteellisen mikrobiologian ja immunologian alaan kuuluvassa väitöskirjatyössään Turun yliopistossa useita uusia tekijöitä ja molekyylitason mekanismeja, jotka säätelevät ihmisen valkosolujen erilaistumista ja toimintaa. Tripathi identifioi monia tekijöitä, jotka osallistuvat siihen, että valkosolu kehittyy tulehdusta aiheuttavaksi.

Tutkimuksessa käytettiin koko genomin kattavia syväsekvensointimenetelmiä ja tehokkaita laskennallisia tiedonlouhintamenetelmiä.

Säätelyalueilla tulehduksellisiin sairauksiin yhdistettyjä muutoksia

Yksi väitöstutkimuksessa identifioiduista avaintekijöistä on viestintämolekyyli ja transkriptiotekijä STAT3.

‒ Kun STAT3 poistettiin soluista, ne eivät kyenneet enää erilaistumaan tulehdusta aiheuttaviksi. Tämä tekijä sitoutuu useiden tulehdussolun syntyyn osallistuvien geenien ilmentymistä sääteleviin alueisiin ja vaikuttaa geenien ilmentymiseen, Tripathi kertoo.

Tripathi havaitsi tutkimuksessaan myös epigeneettisiä mekanismeja ja alueita, jotka säätelevät varhaista valkosolujen erilaistumista.

‒ Mikä kiinnostavinta, näillä säätelyalueilla havaittiin usein sellaisia geneettisiä muutoksia, joiden on aikaisemmissa tutkimuksissa osoitettu lisäävän alttiutta sairastua tulehduksellisiin autoimmuunisairauksiin. Tällaisia sairauksia ovat muun muassa reuma, MS-tauti ja tulehdukselliset suolistotaudit.

Ensiarvoisen tärkeää tutkia ihmisen valkosoluja

Väitöstutkimuksen tulokset osoittavat ensimmäistä kertaa, että ihmisen valkosolujen erilaistumiseen ja toimintaan liittyviä säätelyalueita paikantuu samoihin kohtiin kuin tulehduksellisiin tauteihin liitettyjä geneettisiä muutoksia. Tulokset luovat pohjan ihmisen tulehduksellisten autoimmuunitautien syntymekanismien ymmärtämiseksi ja immuunivasteiden muokkaamiseksi toivottuun suuntaan.

Koska tutkimuksen tavoitteena on ihmisen sairauksien syntymekanismien ymmärtäminen ja uusien hoitomenetelmien kehittäminen, on ensiarvoisen tärkeää tutkia ihmisen valkosoluja.

‒ Immuunijärjestelmän toimintaa on aiemmin tutkittu paljon hiiressä, mutta ihmisen ja hiiren immuunijärjestelmän solujen säätely ja toiminta eroavat kuitenkin toisistaan merkittävästi, väittelijä kertoo.

***

Perjantaina 23. toukokuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (BioCity, Mauno Koivisto -keskuksen auditorio, Tykistökatu 6) julkisesti tarkastettavaksi filosofian maisteri Subhash Kumar Tripathin väitöskirja "Transcriptional and Epigenetic Regulation of Human CD4+ T Helper Lineage Specification" (Ihmisen auttaja-T-solujen erilaistumisen transkriptionaalinen ja epigeneettinen säätely). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Dan Rudolf Littman (Howard Hughes Medical Institute (HHMI), New York University, New York, USA) ja kustoksena professori Riitta Lahesmaa.

Subhash Tripathi on syntynyt 1983 Rae Barelissa Intiassa ja kirjoittanut siellä ylioppilaaksi 1997. Master of Technology -tutkinnon (MTech) hän suoritti 2007 (Indian Institute of Technology, Kharagpur, Intia). Parhaillaan hän toimii tohtorikoulutettavana Turun Biotekniikan keskuksessa, Turun yliopistossa. Väitös kuuluu lääketieteellisen mikrobiologian ja immunologian alaan.

Luotu 15.05.2014 | Muokattu 20.07.2021