Viljojen runsas hometoksiinien esiintyminen huolestuttaa (Väitös: FM Veli Hietaniemi, 2.12.2016, elintarvikekemia)

29.11.2016

Fusarium-homesienten yleistyminen ja kohonneet hometoksiinipitoisuudet pilaavat viljan laatua. Turun yliopistossa väittelevän Veli Hietaniemen mukaan Fusarium-sienten lajikirjo on kasvanut ja hometoksiinien esiintyminen viljoissa on selvästi lisääntynyt 2000-luvulla.

​Turun yliopiston tiedote 29.11.2016

Hometoksiinit ovat terveysriski ihmisille ja eläimille. Toksiinit ovat homesienten aineenvaihduntatuotteita, joiden muodostumisen laukaisevat erilaiset ympäristötekijät joko pellolla tai varastossa.

Ihmisillä hometoksiinien on todettu aiheuttavan pahoinvointia, keskushermosto-oireita ja sydämen toimintahäiriöitä. Eläimillä toksiinit aiheuttavat tuotoksen laskua, vastustuskyvyn heikkenemistä ja hedelmällisyyshäiriöitä.

– Kohonneet toksiinipitoisuudet ovat vakava asia suomalaiselle viljantuotannolle ja tunnetusti hyvälle viljojen laadulle. Tutkimuksessa kiinnitin huomiota erityisesti kauraan ja sen toksiineihin, Veli Hietaniemi sanoo.

Väitöstutkimuksessaan Hietaniemi osoitti, että kaura on viljoista herkin Fusarium-tartunnalle ja korkeille toksiinipitoisuuksille. Toisaalta kauran markkina-arvo uusissa elintarvikesovelluksissa ja viennissä on kasvanut huimasti.

– Suomalaisen kauran laatu ja sen vaalea väri ovat tunnettuja maailmalla. Sitä brändiä ei saa vaarantaa, Hietaniemi toteaa.

Toksiinipitoisuuksien nouseva trendin vuoksi Hietaniemi keskittyi tutkimuksessaan vahvasti riskinhallinnan työkaluihin. Väitöskirjan tulosten perusteella tärkeimmät riskinhallinnan keinot ovat siemenen kunnostus ja peittaus, viljelykierto, panostaminen elinvoimaisen ja satoisan kasvuston aikaansaamiseksi, puidun sadon nopea ja huolellinen kuivatus alle 14 prosenttiin, sekä pikamittausten ja lajittelun käyttöönotto tiloilla tai viljelijärenkaissa.

– Merkittävää on, että lajittelulla ja kuorinnalla kauranäytteiden toksiinipitoisuudet alenevat 75–91 prosenttia. Kansainvälinen tiedeyhteisö on päätynyt hyvin vastaaviin toksiiniriskin hallintakeinoihin, Hietaniemi toteaa.

Hietaniemen mukaan hometoksiinipitoisuuksien pikamääritykset ja kuivauksen jälkeisen lajitteluteknologian tulisi olla viljelijän henkilökohtaisessa käytössä hänen omalla tilallaan, tai vaihtoehtoisesti viljelijärenkaassa sellaisella viljelijällä, joka keskittyy selkeästi viljan kuivaukseen ja pikamittausten tekemiseen. Väitöskirjassa tutkimuksen kohteena oli myös hometoksiiniriskin ennustaminen ja mallintaminen ottaen huomioon sateet, ilmankosteuden ja lämpötilan.

– Tulokset riskiennusteesta ovat lupaavia, mutta vaativat tarkempaa alueellista ja tilakohtaista säätietojen seurantaa. Sokerina pohjalla, isona toiveena, olisi saada viljelyyn uusia satoisia ja Fusarium-kestäviä lajikkeita, Hietaniemi toteaa.

***

FM Veli Hietaniemi esittää väitöskirjansa The Fusarium Mycotoxins in Finnish Cereal Grains: How to Control and Manage the Risk julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 2.12.2016 klo 12.00 (Turun yliopisto, Arcanum, Arc 1, Arcanuminkuja 4, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Hannu Salovaara (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori Heikki Kallio (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen.

FM Veli Hietaniemi on syntynyt vuonna 1958 ja kirjoittanut ylioppilaaksi Vammalan lukiossa Sastamalassa vuonna 1977. Korkeakoulututkintonsa (FM) Hietaniemi suoritti Turun yliopistossa vuonna 1986. Väittelijä työskentelee erityisasiantuntijana Luonnonvarakeskuksessa. Väitöksen alana on elintarvikekemia.

Väittelijän yhteystiedot: p. 029 5326126, veli.hietaniemi(at)luke.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/hietaniemi_veli.jpg