Virus huijaa solun nielaisemaan itsensä (Väitös FM Outi Heikkilä, 25.5.2013)

16.05.2013

FM Outi Heikkilän virologian alaan kuuluva väitöstutkimus paljastaa, millaista reittiä pitkin yleinen taudinaiheuttajavirus, coxsackie A9, tunkeutuu kohdesoluun. Reitin estämisellä saatetaan ehkäistä virusinfektion eteneminen ja sen aiheuttaman sairauden syntyminen.

​Turun yliopiston väitöstiedote 16.5.2013

Solut kuljettavat aktiivisesti niille välttämättömiä aineita solun pinnalta solun sisäpuolelle. Tätä aineiden sisäänottoa kutsutaan endosytoosiksi. Siinä solun pintaan muodostuu pieni syvennys, joka kuroutuu irti solun sisäpuolelle ja näin syntyneen rakkulan sisällä haluttu aine kulkeutuu oikeaan paikkaan solussa.

– Erilaisia endosytoosireittejä on solussa runsaasti ja niitä myös virukset ovat oppineet hyödyntämään tunkeutuessaan soluun ja vallatessaan solun koneiston omaan käyttöönsä, Heikkilä kertoo.

Virus käyttää apureita tunkeutuessaan soluun

Väitöstutkimuksessa osoitetaan, että taudinaiheuttajavirus, coxsackievirus A9 (CV-A9), tunkeutuu kohdesoluun aiemmin havaitsematonta Arf6-välitteistä reittiä pitkin. Tunkeutumiseen vaikuttavat myös nk. avustajamolekyylit.

CV-A9:n pinnalla on kolmesta aminohaposta muodostunut nk. RGD-alue, jonka tiedetään sitoutuvan solunpinnan tarttumisreseptoreihin eli integriineihin. Päästäkseen solun sisälle virus tarvitsee avukseen toisen, integriinistä riippumattoman pintaproteiinin, HSPA5:n.

– Reitin toiminnan ehkäiseminen saattaisi olla keino estää myös virusinfektion eteneminen ja sen aiheuttaman sairauden syntyminen, Heikkilä sanoo.

Jatkotutkimuksia varten Heikkilä kehitti menetelmän, jolla tuotetaan muokattuja CV-A9-partikkeleita, jotka kuljettavat mukanaan kohdesoluun vihreää fluoresoivan merkkiaineen.

– Muokattuja viruksia voidaan käyttää työkaluina virusinfektion seuraamisessa kudoksissa ja eläinmalleissa.

Coxsackie A9 -virus sairastuttaa erityisesti lapsia

CV-A9 on pieni ja vaipaton RNA-genomia kantava enterovirus, joka kuuluu pikornavirusten heimoon.

– Se on erityisesti pienten lasten taudinaiheuttaja. Vaikka suurin osa sen aiheuttamista taudeista on lieviä nuhakuumeita, virus voi aiheuttaa myös paljon vakavampia sairauksia, kuten aseptista aivokalvontulehdusta, sydänlihastulehdusta ja vakavia yleisinfektioita vastasyntyneille, Heikkilä kertoo.

Vaikka pikornavirukset ovat sekä kliinisesti että taloudellisesti merkittäviä viruksia, niitä vastaan ei ole olemassa lääkkeitä. Vain kolmea virustyyppiä (poliovirus, hepatiitti A -virus, suu- ja sorkkatautivirus) vastaan on olemassa rokote.

***

Lauantaina 25. toukokuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Mikron auditorio, Kiinamyllynkatu 13) julkisesti tarkastettavaksi filosofian maisteri Outi Päivikki Heikkilän väitöskirja ”Receptors and endocytosis of coxsackievirus A9” (Coxsackie A9 -viruksen reseptorit ja kulkeutuminen solussa). Virallisena vastaväittäjänä toimii tohtori Renate Fuchs Wienin lääketieteellisestä yliopistosta Itävallasta ja kustoksena professori Veijo Hukkanen.

FM Outi Heikkilä on syntynyt 1980 Lohjalla ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1999 Lohjan lukiosta. Hän on valmistunut filosofian maisteriksi 2005 Turun yliopistosta. Väitös kuuluu virusopin alaan.

Luotu 16.05.2013 | Muokattu 01.12.2020