Yksilöllisestä ravitsemusohjauksesta apua raskaudenjälkeiseen painonhallintaan (Väitös FM Johanna Jaakkola, 17.6.2013)

10.06.2013

FM Johanna Jaakkola osoittaa väitöstutkimuksessaan, että yksilöllisellä ravitsemusohjauksella voidaan edistää suositusten mukaisen ravinnonsaannin toteutumista naisilla raskausaikana ja sen jälkeen sekä pienentää riskiä ylipainolle ja vyötärölihavuudelle, mitattuna painoindeksillä ja vyötärönympäryksellä, synnytyksen jälkeen. Maitohappobakteerivalmisteiden käyttö yhdessä ravitsemusneuvonnan kanssa liittyi alhaisempaan vyötärönympärykseen vuoden synnytyksen jälkeen.

​Turun yliopiston tiedote 10.6.2013

Ylipaino ja lihavuus ovat yleisiä kaikissa ikäluokissa. Naisilla erityisesti raskausaika altistaa ylipainon kehittymiselle. Jaakkolan tutkimus osoitti, että painoindeksi nousi raskautta edeltävästä painoindeksistä 23,5:stä raskauden jälkeiseen 24,5:een.

Ravitsemusohjausta saaneilla naisilla painoindeksi oli merkitsevästi alempi kuin verrokkiryhmän naisilla neljän vuoden kohdalla synnytyksen jälkeen.

Suositusten mukainen ravinnonsaanti ja maitohappobakteerit painonhallinnan tukena

Ravitsemusohjaus muutti naisten ruokavaliota ravitsemussuositusten suuntaan. Erityisesti rasvan laatu parani siten, että pehmeitä rasvoja saatiin enemmän verrokkinaisiin verrattuna. Vaikutus säilyi vuoden synnytyksen jälkeen.

– Naisilla, jotka saivat maitohappobakteerivalmistetta kuuden kuukauden ajan synnytykseen jälkeen yhdistettynä ravitsemusneuvontaan, oli alhaisempi vyötärönympärys kuin muilla naisilla vuoden synnytyksen jälkeen, Jaakkola kertoo.

Neuvoloiden rooli tärkeä ylipainoepidemian pysäyttämisessä

Jaakkolan mukaan suomalainen neuvolajärjestelmä tarjoaa ensiarvoisen tärkeän kanavan ylipainoepidemian ennaltaehkäisyssä, sillä nuoret perheet tavoitetaan neuvolajärjestelmän kautta kattavasti.

– Tämä tutkimus osoitti neuvolahoitajien huomattavan kiinnostuksen ravitsemusneuvonnan kehittämistä kohtaan. He muun muassa ilmaisivat oman ravitsemusosaamisen kehittämisen tarpeen ja parempaa yhteistyötä sekä perheiden että muiden terveydenalan ammattilaisten kanssa, Jaakkola sanoo.

Tulosten perusteella yksilöllisellä ja toistuvalla vaikkakin melko harvoin toteutella ravitsemusohjauksella voidaan tuottaa ravitsemussuositusten mukaisia muutoksia ravinnonsaannissa ja ehkäistä liiallista pitkän aikavälin painonnousua. Yksilöllinen ravitsemusohjaus tarjoaa siten keinon ehkäistä ylipainon kehittymisen riskiä.

– Tehostamalla neuvoloiden ravitsemusohjausta perheille, pystyttäisiin tehokkaammin puuttumaan ylipainon kehittymiseen naisilla, Jaakkola painottaa.

Turun yliopistollisen keskussairaalan lastenklinikan NAMI-tutkimus sisälsi 256 äitiä, joita seurattiin raskauden alusta neljä vuotta synnytyksen jälkeen. Heille annettiin ravitsemusohjausta kolmesti raskauden aikana, kuukauden ja kuuden kuukauden sekä vuoden, kahden ja neljän vuoden jälkeen synnytyksestä.

**

Maanantaina 17. kesäkuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Medisiina, Externum-sali, Kiinamyllynkatu 10) julkisesti tarkastettavaksi filosofian maisteri Johanna Marianna Jaakkolan väitöskirja ”Individual dietary counselling during and after pregnancy: impact on diet and body weight” (Yksilöllinen ravitsemusohjaus raskausaikana ja sen jälkeen: Vaikutus ruokavalioon ja painoon). Virallisena vastaväittäjänä toimii dosentti Sirpa Sarlio-Lähteenkorva Sosiaali- ja terveysministeriöstä ja kustoksena professori Erika Isolauri.

FM Johanna Jaakkola on syntynyt vuonna 1982 Turussa ja kirjoittanut ylioppilaaksi 2001 Kastun luonnontiedelukiosta. Hän on valmistunut filosofian maisteriksi 2007 Turun yliopistosta, jossa hän parhaillaan toimii väitöskirjatutkijana. Väitös kuuluu lastentautiopin alaan.

Luotu 10.06.2013 | Muokattu 01.12.2020