Yrityksen vahva arvopohja vaikuttaa jopa sen työntekijöiden identiteettiin (Väitös: KTM Johanna Raitis, 9.6.2015, kansainvälinen liiketoiminta)

05.06.2015

Latinalaisessa Amerikassa työntekijät identifioituvat pääasiassa yrityksen arvoihin, länsimaissa yrityksen ydinosaaminen ja urakehitysmahdollisuudet ovat tärkeämpiä, selviää Johanna Raitiksen väitöstutkimuksesta.

​Turun yliopiston tiedote 5.6.2015

KTM Johanna Raitis tarkastelee kansainvälisen liiketoiminnan alaan kuuluvassa väitöstutkimuksessaan yhtenäisen yritysidentiteetin elementtejä kansainvälisessä yrityksessä. Tutkimuksen mukaan yritysidentiteetin edellytyksenä ovat ryhmän jäsenten positiiviset arviot organisaation merkityksestä oman identiteetin muodostumiselle sekä näiden arvioiden yhteneväisyys kautta organisaation.

Raitis tarkasteli väitöstutkimuksessaan työntekijöiden työnantajayritykselleen antamia merkityksiä latinalaisessa Amerikassa (Argentiina, Brasilia, Chile, Meksiko ja Peru) sekä Australiassa, Kanadassa, Yhdysvalloissa, Saksassa ja Ranskassa. Tutkimusaineisto koostuu 266 haastattelusta kymmenestä eri maasta yhden kansainvälisen yrityksen eri organisaatiotasoilta.

‒ Tapausyrityksessä on kaksi keskeistä organisaatioidentiteetin osaa: yritysarvot, erityisesti oikeudenmukaisuus, ja yrityksen ydinosaamiseen perustuvat ja sitä ilmentävät kilpailukykyiset tuotteet, Raitis sanoo.

Latinalaisessa Amerikassa yrityksen arvot ovat lisäarvo, länsimaissa normi

Latinalaisessa Amerikassa yrityksen arvot ovat työntekijöiden pääasiallinen identifoitumisen kohde. Yrityksen arvot, erityisesti oikeudenmukaisuus (fairness), erottavat yrityksen ympäröivästä epäoikeudenmukaiseksi koetusta yhteiskunnasta.

‒ Latinalaisessa Amerikassa arvojen merkitys korostuu työntekijöiden arvioissa.  Yrityksen arvot nostavat työntekijöiden turvallisuuden tunnetta, oman identiteetin arvoa ja vahvistavat heidän tunnepohjaista sidettään yritykseen, Raitis sanoo.

Tutkituissa länsimaissa identifioituminen taas kohdistuu pääsiallisesti uraan ja ammattiin, ja yrityksen merkitys työntekijöille määrittyy pääasiallisesti ammatin kautta. Identifioitumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat yrityksen ydinosaaminen sekä yrityksen työntekijöilleen tarjoamat urakehityksen ja ammattitaidon kasvattamisen mahdollisuudet.

‒ Länsimaissa yrityksen arvojen koetaan olevan yhtenevät yhteiskunnallisten arvojen kanssa. Se, että yrityksellä on arvopohja, on normaalia ja oikeastaan välttämätön elementti – arvot eivät näissä yksiköissä ole muista positiivisesti erottava tekijä.

Johanna Raitiksen väitöstutkimus herättelee pohtimaan kansainvälisten suuryritysten merkitystä ja roolia yhteiskunnissa, joissa ne toimivat. Tutkimustulosten pohjalta voidaan esittää, että eettisillä, arvopohjaltaan vahvoilla yrityksillä on merkitystä jopa yksilön ja yhteiskunnan arvojen kehityksessä.

***
Tiistaina 9. kesäkuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Turun kauppakorkeakoulu, Elovena-sali, Rehtorinpellonkatu 3, Turku) julkisesti tarkastettavaksi KTM Johanna Raittiin väitöskirja Identity and Multinational Corporations - Building unity within diversity (Identiteetti kansainvälisessä yrityksessä - Yhtenäisyyden rakentuminen monikulttuurisessa ympäristössä). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Davide Ravasi Lontoosta (Cass Business School) ja kustoksena professori Niina Nummela Turun yliopistosta.

KTM Johanna Raitis on syntynyt vuonna 1977 Turussa ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1997 Luostarivuoren lukiosta. Kauppatieteiden maisteriksi Raitis valmistui 2004 Turun kauppakorkeakoulusta. Väitös kuuluu kansainvälisen liiketoiminnan alaan.

Väitöskirjan myynti: Turun yliopiston verkkokauppa UTUshop, https://utushop.utu.fi/c/2-annales-universitatis-turkuensis/

Luotu 05.06.2015 | Muokattu 04.08.2021