Vastakkainasettelu muuttaa maailmankaupan tilannetta

03.12.2021

Kiristyvä suurvaltakilpailu vaikuttaa ratkaisevasti kansainväliseen kauppaan. USA:n ja Kiinan tilanne sekä EU:n kauppapoliittinen rooli olivat pinnalla myös EK:n ja Turun kauppakorkeakoulun Pan-Eurooppa Instituutin järjestämässä webinaarissa.

Maailmankaupan suuret pelurit USA ja Kiina pyrkivät molemmat lisäämään omavaraisuuttaan ja vähentämään riippuvuutta muista markkinoista. Suomen EU-suurlähettiläs Markku Keinänen pohti, mikä on EU:n rooli USA:n ja Kiinan puristuksessa ja miten EU pystyy vastaamaan kilpailuun. Markkinoihin vaikuttavat esim. ilmastonmuutos, talouden hyperlinkittyneisyys, teknologinen murros sekä arvojen muutos ja demokratian vähentyminen. Keinäsen mukaan kriisit vievät unionia eteenpäin ja niin reilun kymmenen vuoden takainen finanssikriisi kuin myös käynnissä oleva pandemia ovat saaneet aikaan kehitystä.

Kiinan kova talouskasvu hiipumassa?

Kiinan osuus maailman tavaraviennistä on ennätyksellisen korkea. Myös suorat sijoitukset Kiinaan ovat kasvaneet vahvasti ja vain harva ulkomainen yritys on siirtämässä tuotantoaan pois Kiinasta. BOFITin vanhempi ekonomisti Juuso Kaaresvirta kertoi, että omavaraisuuden lisääminen on yksi niistä kehittämistoimista, joilla Kiina pyrkii turvaamaan asemansa suurvaltakilpailussa.

Kiina toipui pandemiasta nopeasti, mutta tiukkojen koronatoimien, sähköpulan ja erityisesti rakentamisen hidastumisen vuoksi talouskasvu on hiipunut. Valtava osa Kiinan taloudesta liittyy rakentamiseen ja kiinteistösektoriin ja viranomaiset ovat alkaneet puuttua alan ylivelkaantumiseen aiempaa tiukemmin, mikä myös hillitsee talouskasvua.

USA:ssa keskustellaan yritysten vastuusta

USA on valtava markkina ja maailman innovatiivisin talous. Nordic West Officen johtaja Anu Partasen mukaan maata leimaa kuitenkin myös taloudellinen epätasa-arvo, eivätkä tavalliset ihmiset pääse osallisiksi yritysten menestyksestä. Yhä useammat amerikkalaiset ovat irtisanoutuneet ja etsivät parempaa työpaikkaa, mikä on johtanut työvoimapulaan ja ay-liikkeen voimistumiseen.

Myös USA pyrkii lisäämään omavaraisuuttaan, mikä voi vaikeuttaa ulkomaisten yritysten toimintaa. Amerikkalaisesta näkökulmasta katsottuna pohjoismaiset yritykset ovat kuitenkin loistavia työnantajia, sillä ne tarjoavat työntekijöilleen poikkeuksellisen hyvät edut. Pohjoismaiset yritykset näyttäytyvät USA:ssa vastuullisina, neutraaleina ja vaarattomina, mikä voi antaa niille brändietua nykyisessä tilanteessa.

Kilpailukyvyn ylläpitäminen ensisijaisen tärkeää

Kiinan suuri vaikutus markkinoihin nousi esiin myös webinaarin paneelikeskustelussa. Elon pääekonomisti Tiina Helenius totesi, että Kiina ohjaa suhdannekehitystä ja Kiinan talouskasvun hidastuminen alkaa pian näkyä markkinoilla myös muualla maailmassa.

Valmetin johtaja Carita Ollikainen ilmaisi huolensa siitä, että kaupankäyntiin vaikuttavia päätöksiä tehdään entistä poliittisimmin perustein. Hän toivoi, että päätöksenteko perustuisi teknologianeutraaliuuteen, tieteeseen ja faktoihin niin Suomessa kuin EU:ssa. Tiukan säätelyn kautta ei pitäisi antaa kilpailuetua muille alueille. Myös Wärtsilän johtaja Kari Hietanen korosti kilpailukyvyn ylläpitämistä ja sitä, että Suomen on tärkeä kuulua EU:n markkinaan ja ajaa asioita sen kautta.

Vaikka maailmankauppa on muutoksessa, webinaarin puhujat suhtautuivat tulevaisuuteen optimistisesti. Ihmisten ja tavaroiden täytyy liikkua ja kansainväliselle kaupalle tuskin on vaihtoehtoa. Yritykset kiipeävät kyllä kaikenlaisten esteiden yli.

Webinaari oli osa Teollisuuden ja Työantajain Keskusliiton (TT) - säätiön rahoittamaa Kauppapolitiikan asiantuntijoita ja osaamista Suomeen- hanketta. Hankkeen tavoitteena on kehittää suomalaisyritysten kauppapoliittista osaamista. Hankkeen toteuttaa Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa toimiva Pan-Eurooppa Instituutti. Webinaari järjestettiin yhteistyössä Elinkeinoelämän keskusliiton kanssa.

Luotu 03.12.2021 | Muokattu 03.12.2021