"En koskaan ajatellut, että minusta tulisi juristi, vaan päädyin opiskelemaan oikeustiedettä sattumien kautta." Opinnot veivät Velman mukanaan ja ensi keväänä hän valmistuu oikeusnotaariksi edeten kohti oikeustieteen maisterin tutkintoa.
Velma toimii oikeustieteellisen tiedekunnan avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijoiden mentorina sekä tiedekunnan tutkinto-opiskelijoiden tuutorina lukuuonna 2025 - 2026.
COVID-19-pandemiasta lähtölaukaus oikiksen opinnoille
Kiinnostukseni oikeustieteeseen heräsi salakavalasti ensimmäisen ammattini myötä. Olen pyöritellyt käsissäni useampaa asiakirjaa työskennellessäni esittävän taiteen freelancerina. Taidealalla osallistuin lukemattomiin neuvotteluihin, joissa sivuttiin muun muassa sopimus- ja työoikeutta ja yleisesti vastuun jakautumista erilaisissa tilanteissa. En kuitenkaan koskaan ajatellut, että minusta voisi tulla juristi.
COVID-19-pandemian saapuessa Suomeen vuonna 2020 kaikki silloiset ja tulevat taidealan työni peruttiin tai ne olivat perumisuhan alla. Tilanne tuntui kestämättömältä ja aloin tosissaan miettimään, että opiskelisin taidealan ohelle jonkin toisenkin ammatin. Minulle selvisi, että poikkeuksellisesti pandemian aikana Turun yliopisto tarjosi avoimia yliopisto-opintoja maksutta työttömille työnhakijoille. Silloin aloitin ensimmäiset oikeustieteen opintoni avoimessa.
Aluksi tarkoitukseni oli fiilistellä alaa ja pohtia, olisiko juristin tie minulle sopiva suunta. Ja olihan se! Opinnot veivät mukanaan ja innostuin erityisesti mahdollisuudesta työllistyä laajasti erilaisiin työtehtäviin.
Opintojeni edetessä korona muutti muotoaan ja palasin kokoaikaisesti töihin. Keräsin päämäärätietoisesti opintopisteitä avoimen väylän hakuun ja kävin keväisin pääsykokeissa. Hakuaika oli ajoittain hyvin raskasta, koska työpaineiden ohella tenteistä tuli saada erinomaisia arvosanoja, jotta ne hyväksyttäisiin avoimen väylä hakuun. Kuitenkin hyvä aikataulutus, omasta hyvinvoinnista huolehtiminen sekä motivaation ylläpitäminen ja päämäärätietoinen työskentely palkitaan!
Integroituja opintoja ja joustavaa aikataulutusta
Panostin avoimessa opiskellessani tutkinto-opintoihin integroituun lähiopetukseen. Koin, että tällöin muihin opiskelijoihin oli helpompi tutustua ja pääsin fiilistelemään yliopistossa opiskelua paikan päällä. Integroiduilta luennoilta minulle jäi useampikin ystävä niin avoimen kuin myös tutkinto-opiskelijoiden keskuudesta!
Erityisen hyödyllisiksi olen kokenut opintojaksot, joiden aikana opiskelijat tekevät erilaisia tehtäviä. Jaksot vievät hieman enemmän aikaa ja usein ne koetaan opiskelijoiden keskuudessa melko työläiksi. Sitä ne toki ovatkin, mutta samalla niistä saatu hyöty on korvaamatonta. Tehtävät syventävät oppimista ja kehittävät juridista ajattelua.
Laadin opintojeni aikataulun joustavaksi, mutta samalla päämäärätietoisesti eteneväksi suunnitelmaksi. Aloitin aikataulutuksen hahmottelemalla opintojaksoa kokonaisuutena ja kuinka se asettuu yhteen työaikataulujeni kanssa. Lisäsin kalenteriin jaksolla ilmoitetut deadlinet ja sen jälkeen aloin luomaan omia deadlineja annettujen deadlinejen lomaan. Tämä oli keinoni suhteuttaa opintoihin ja töihin käytettyä aikaa keskenään varmistaen, että kaikki vaaditut asiat tulee tehtyä ajallaan, eikä yksittäisille päiville tai viikoille kasaannu liikaa tekemistä. Elämässä kuitenkin sattuu ja tapahtuu, minkä vuoksi aikatauluun tulee jättää riittävästi joustovaraa. Sairastumisten ja muiden ennakoimattomien esteiden lisäksi myös itse opintojakso voi osoittautua paljon työläämmäksi kuin alun perin odotti sen olevan.
Oikis on jatkuvaa oppimista
En voi kieltää, etteivätkö päivät olisi olleet pitkiä ja toisinaan niistä selviytyi vain hammasta purren. Vaikeina hetkinä pidin tiukasti mielessä, että jokainen opintojakso, luettu tenttikirja, tehty tehtävä ja opintoihin käytetty minuutti vie minua lähemmäksi tutkinto-opiskelijan paikkaa oikeustieteellisessä tiedekunnassa. Motivaation ylläpitämisen lisäksi erityisen tärkeää on olla itselleen armollinen. Joskus joutuu yrittämään uudelleen toisen, kolmannen ja ehkä neljännenkin kerran. Tällöin avainasemassa on itsensä havainnointi ja analysointi oppijana: Mikä meni vikaan, miksi se meni vikaan ja mitä minun tulee muuttaa, jotta suoriudun seuraavalla kerralla paremmin? Sitten vaan päivitetty suunnitelma kehiin ja kohti haasteita uudella paremmalla energialla!
Opiskellessani käytän jatkuvasti erilaisia opiskelutekniikoita riippuen siitä, mitä minun tulisi oppia. Oppimistekniikat toimivat oppimista tukevina työkaluina tuoden vaihtelua opiskeluun. Tämän lisäksi opiskelutekniikat kehittävät työelämänkin kannalta tärkeitä taitoja ottaa jouhevasti haltuun laajoja asiakokonaisuuksia unohtamatta kokonaisuuksiin kätkettyjä tärkeitä yksityiskohtia.
Kokeile rohkeasti erilaisia opiskelutekniikoita, tutustu kanssaopiskelijoihin, muista pitää vapaapäiviä ja uskalla yrittää uudestaan, vaikka se tarkoittaisikin omalle epämukavuusalueelle menemistä.
Tsemppiä ja armollisuutta opintourakkaan! Nähdään Calonialla!
Velma Jääskeläinen