
Elina
Kilpi-Jakonen
apulaisprofessori II vaihe, tutkimuskeskus ja lippulaiva INVEST
DPhil
Links
Asiantuntijuusalueet
sosiaalinen eriarvoisuus
koulutus
maahanmuuttajat
ylisukupolvinen periytyvyys
tilastolliset menetelmät
Biografia
Työskentelen sosiologian apulaisprofessorina (tenure track) ja Akatemiatutkijana Eriarvoistumisen, interventioiden ja hyvinvointiyhteiskunnan (INVEST) tutkimuksen lippulaivassa.
Vuosina 2018–22 olin NORFACE:n rahoittaman DIAL-tutkimusohjelman (Dynamics of Inequality Across the Life-course) tieteellinen koordinaattori.
Olen aiemmin työskennellyt tutkijatohtorina Turun yliopistossa, European University Institutessa (Italia), Bambergin yliopistossa (Saksa) ja Oxfordin yliopistossa (Iso-Britannia). Olen väitellyt Oxfordin yliopistossa maahanmuuttajien lasten koulutukseen liittyen.
Vuosina 2018–22 olin NORFACE:n rahoittaman DIAL-tutkimusohjelman (Dynamics of Inequality Across the Life-course) tieteellinen koordinaattori.
Olen aiemmin työskennellyt tutkijatohtorina Turun yliopistossa, European University Institutessa (Italia), Bambergin yliopistossa (Saksa) ja Oxfordin yliopistossa (Iso-Britannia). Olen väitellyt Oxfordin yliopistossa maahanmuuttajien lasten koulutukseen liittyen.
Opetus
Opetan yleensä kvantitatiivisiin menetelmiin ja sosiaaliseen eriarvoisuuteen liittyviä kursseja.
Tutkimus
Tutkimukseni käsittelee sosiaalista eriarvoisuutta koulutuksessa ja työelämässä, erityisesti etnisyyden, sukupuolen ja sosiaalisen periytymisen kannalta. Käytän tutkimuksessani lähinnä tilastollisia menetelmiä.
Toimin Nuorten osallisuuden ympäristöt: Sosiaalisen osallistumisen, kiinnittymisen ja kansalaistoiminnan tekijät kulttuurisesti moninaisten nuorten kasvamisympäristöissä -hankkeen johtajana. Hanke on saanut rahoituksen Turun kaupunkitutkimusohjelmasta vuosille 2022–23.
Olen työpaketin yhteisvetäjä Mapping Inequalities through the Life Course (MapIneq) -hankkeessa, joka on saanut Horizon Europe -rahoituksen vuosille 2022–25.
Julkaisut
Causes and consequences of educational inequalities: What can policymakers learn from Dynamics of Inequality Across the Life-course (DIAL) research? (2022)
(Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys (D4))Utbildningsnivån i arv från föräldrarna till barnen bland finsk och svenskspråkiga finländare (2022)
(Artikkeli ammattilehdessä tai kirjoitus ammatillisessa blogissa (D1))Improving wellbeing among older people: What can policymakers learn from Dynamics of Inequality Across the Life-course (DIAL) research? (2022)
(Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys (D4))Kuuluvuuden tunne ja poissaolot maahanmuuttotaustaisilla oppilailla (2022)
Psykologia
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Language Choices at Home and Their Relationship With Educational Outcomes, With a Special Focus on Children With Origins in Former Yugoslavia and Turkey in Six European Countries (2022)
Frontiers in Sociology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Addressing inequalities early in life (2022)
Open Access Government
(Yleistajuinen artikkeli tai blogikirjoitus (E1))
Learning of intercultural competences and languages at school and their influence on global competences and immigrant-origin peers’ sense of belonging (2022)
Apples: Journal of Applied Language Studies
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Cyclic Educational Transitions and Social Inequality: Re-applications After Educational Rejections (2022)
(Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys (D4))Investing in early childhood: What can policymakers learn from Dynamics of Inequality Across the Life-course (DIAL) research? (2022)
(Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys (D4))Cross-social scientific conversations on Finnish society (2022)
Finnish journal of social research
(Kirjoitus tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (B1))