Elisabeth Nordenswan profiilikuva
Elisabeth
Nordenswan
tohtorikoulutettava, Psykiatria
M.A. (psychology), PhD student

Asiantuntijuusalueet

Lapsen itsesäätelyn kehitys
Lapsen toiminnanohjauksen kehitys
Vanhemmuuden kognitiivinen toiminta ja toiminnanohjaus
Vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus

Biografia

Valmistuttuani psykologian maisteriksi Åbo Akademista työskentelin muutaman vuoden lapsi- ja nuorisopsykiatrialla. Työskennellessäni perheiden kanssa, kohtasin usein kysymyksiä liittyen lasten haasteiden taustaan; liittyivätkö ne neuropsykologiseen toimintaan vai sosio-emotionaaliseen hyvinvointiin? Kiinnostuin siitä, miten nämä toiminnot kehittyvät vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.

Minulla on ollut mahdollisuus syventää ymmärrystäni tällä alueella; aloitin vuonna 2016 tohtoriopintoni FinnBrainin syntymäkohorttitutkimuksessa. FinnBrain on monitieteellinen tutkimus joka selvittää miten perimän ja ympäristön vaikutuksia lasten kehitykseen ja hyvinvointiin. Työskentelen kehityspsykologisessa osatutkimuksessa. Toteutamme toistuvia tutkimuskäyntejä lasten ja heidän vanhempien kanssa, joissa tutkimme itsesäätelyä kognitiivisilla testipatteristoilla, kokeellisilla tehtävillä, silmänliikemittauksilla, äiti-lapsi leikkitilanteilla, sekä kyselylomakkeilla. Yhdistämällä mittauksemme tuloksia muihin FinnBrain-mittauksiin tutkimme itsesäätelyn kehityksen biologisia ja neuraalisia mekanismeja.

a multi-disciplinay study that explores the combined influence of environmental and genetic factors on child development and later health outcomes.

Opetus

Yhdessä kollegan kanssa olen pitänyt kurssia lasten ja nuorten psykologisista tutkimuksista Åbo Akademin psykologian opiskelijoille vuosina 2015-2018. 

Tutkimus

Olen eritysien kiinnostunut seuraavista, lapsen itsesäätelyn kehitykseen liittyvistä kysymyksistä:

Miten äitien toiminnanohjaus vaikuttaa äitien hoivakäyttäytymiseen?
Miten äitien hoivakäyttäytyminen vaikuttaa lapsen toiminnanohjauksen kehitykseen?
Onko äidin hoivakäyttäytyminen linkki lapsen ja äidin toiminnanohjeuksen välillä; siirtyykö toiminnanohjauksen taidot sukupolvesta toiseen hoivakäyttäytymisen kautta?

Voiko lapsen toiminnanohjuksen kehitystä tukea interventioilla jotka fokusoivat äitien hoivakäyttäytymiseen?