Henna
Vilppu
Linkit
Asiantuntijuusalueet
Biografia
Vuodesta 2021 olen toiminut vakituisessa tehtävässä yliopistotutkijana Turun yliopiston UTUPEDA-keskuksessa ja opettajankoulutuslaitoksella. Aiemmin olen toiminut yliopistotutkijana, erikoistutkijana, tohtorikoulutettavana, projektitutkijan ja tutkimusavustaja opettajankoulutuslaitoksella. Väittelin kasvatustieteen tohtoriksi 2016.
Opetus
Vuodesta 2019 opetustehtäväni ovat painottuneet opettajan pedagogisiin opintoihin (yliopistopedagogiikka). Olen toiminut vastuuopettajana usealla opintojaksolla: Yliopistopedagogiikan perusteet B/2 (5 op), Basics of University Pedagogy B/2 (5 op), 2019–2022; Oman opetustyön kehittäminen I ja II (á 5 op) / Tieteenalakohtainen yliopistopedagogiikka I ja II (á 5 op), 2020–; Ohjattu opetusharjoittelu (12 op) / Opetusharjoittelu omassa työssä (6 op), Opetusharjoittelu uudessa ympäristössä (6 op); 2021–.
Lisäksi olen opettanut usealla opintojaksolla yhdessä kollegoideni kanssa: Opetustaidot käytännössä (5 op), 2024– / Teaching skills in practice (5 op), 2025–; Tutkimus opetustyön tukena (8 op), 2025–2026; Yliopistopedagogiikan perusteet (10 op), 2022–2024; Yliopistopedagogiikan perusteet A/1 (5 op), Basics of University Pedagogy A/1 (5 op), 2019–2022; Opetuksen ja oppimisen haasteet (6 op), 2021.
Lisäksi minulla on opetuskokemusta luokanopettajakoulutuksessa, erityisesti tutkimustyöpajaopinnoissa. Olen ohjannut proseminaari- ja pro gradu -tutkielmia vastuullisena ohjaajana ja tällä hetkellä ohjaan väitöskirjoja toisena tai kolmantena ohjaajana.
Tutkimus
Tutkimukseni tavoitteena on ymmärtää oppimista ja opettajien asiantuntijuuden kehitystä korkeakouluympäristössä. Väitöskirjani keskittyi yliopisto-opiskelijoiden oppimisen säätelyyn ja tekstin prosessointistrategioihin erilaisissa konteksteissa. Väitöskirjan jälkeisen tutkimukseni painopiste on siirtynyt opettajaksi opiskelevien ja yliopisto-opettajien asiantuntijuuden kehittymiseen sekä opettajankoulutukseen. Olen tutkinut opettajankoulutuksen valintavaihetta ja opettajaksi opiskelevien osaamisen kehittymistä opettajankoulutuksen aikana. Lisäksi olen tutkinut pedagogisen koulutuksen vaikutusta yliopistossa opettavien opetuskäsityksiin ja opettajien visuaaliseen huomiokykyyn.