
Jani
Erola
professori, INVEST tutkimuskeskus ja lippulaiva
Asiantuntijuusalueet
sosioekonominen periytyvyys
sosiaalinen liikkuvuus
yhteiskuntaluokat
koulutus
tulot
elinkaari
Biografia
Jani Erola on sosiologian professori Turun yliopistossa sekä tutkimuksen lippulaiva INVEST:in johtaja (invest.utu.fi). Erola on tutkinut sosioekonomista periytymistä, ylisukupolvista sosiaalista liikkuvuutta, sosiaalista eriarvoisuutta, perheenmuodostusta, sosiologian tutkimusmenetelmiä, hyvinvointivaltioasenteita ja sosiaalitieteellistä julkaisemista. Näitä aiheita koskevia tutkimuksia hän on julkaissut muun muassa Social Science Research, Social Forces, European Sociological Review, Sociology, Acta Sociologica, Journal European Social Policy ja Demography -journaaleissa. Aiemmin Erola on johtanyt ERC Consolidator Grant -projektia "Intergenerational Cumulative Disadvantage and Resource Compensation (INDIRECT)", toiminut Acta Sociologica -lehden päätoimittajana sekä Westermarck-seuran (suomalainen sosiologiyhdistys) puheenjohtajana. Professori Erolan mukaan hän kiinnostui alkujaan sosiaalisesta liikkuvuudesta väitöskirjahankkeen sivuprojektina, mutta "lopulta sosiaalisen periytyvyyden kysymykset veivät voiton aiheena, joka todella motivoi minua tutkijana",
Opetus
- Johdantokurssin sosiologian luennot
- Graduseminaari
- Opintolinjan ajankohtainen tutkimus, Sosiaalinen eriarvoisuus
Julkaisut
Persistent university intentions: Social origin differences in stopping applying to university after educational rejection(s) (2023)
Research in Social Stratification and Mobility
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Educational tracking and social inequalities in long-term labor market outcomes: Six countries in comparison (2023)
International Journal of Comparative Sociology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Oppimiserojen kasvu pitää pysäyttää (2023)
(Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys (D4))Cyclic Educational Transitions and Social Inequality: Re-applications After Educational Rejections (2022)
(Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys (D4))Licensed Professionals and Intergenerational Big-, Meso- and Micro-Class Immobility within the Upper Class; Social Closure and Gendered Outcomes among Italian Graduates (2022)
Social Sciences
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
The limited role of personal goal striving in status attainment, Social Science Research (2022)
Social Science Research
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Sibling Similarity in Education Across and Within Societies (2021)
Demography
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Kuksalla, kuupalla ja ämpärillä (2021)
Ydin
(Yleistajuinen artikkeli tai blogikirjoitus (E1))
Socioeconomic Background and Gene-Environment Interplay in Social Stratification across the Early Life Course (2021)
European Sociological Review
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Compensatory and Multiplicative Advantages: Social Origin, School Performance, and Stratified Higher Education Enrolment in Finland (2021)
European Sociological Review
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))