Matti
Karhulahti
dosentti, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos
PhD, Adjunct Professor in Play and Games
Ota yhteyttä
Linkit
Asiantuntijuusalueet
Tutkimukseni intressit kattavat kaikki leikin
leikkisyyden ja pelaamisen muodot sekä niitä sivuavat ilmiöt. Antropologiset
filosofiset ja psykologiset tulokulmat kiinnostavat suuresti
kuten myös kulttuuriset erot (etenkin Aasia ja Korea) sekä addiktion
kilpailullisuuden ja seksuaalisuuden ludifikaatio.
Biografia
Tutkimukseni intressit kattavat kaikki leikin, leikkisyyden ja pelaamisen muodot sekä niitä sivuavat ilmiöt. Antropologiset, filosofiset ja psykologiset tulokulmat kiinnostavat suuresti, kuten myös kulttuuriset erot (etenkin Aasia ja Korea) sekä addiktion, kilpailullisuuden ja seksuaalisuuden ludifikaatio.
Tutkimus
Tutkimukseni intressit kattavat kaikki leikin, leikkisyyden ja pelaamisen muodot sekä niitä sivuavat ilmiöt. Antropologiset, filosofiset ja psykologiset tulokulmat kiinnostavat suuresti, kuten myös kulttuuriset erot (etenkin Aasia ja Korea) sekä addiktion, kilpailullisuuden ja seksuaalisuuden ludifikaatio.
Julkaisut
Continuous play: leisure engagement in competitive fighting games and taekwondo (2023)
Annals of Leisure Research
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
”Mammat menee kahville, me koneelle”. Kilpapelaaminen poikien elämässä (2022)
Nuorisotutkimus
(Vertaisarvioitu katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A2))
Punchline Behind the Hotspot: Structures of Humor, Puzzle, and Sexuality in Adventure Games (with Leisure Suit Larry in Several Wrong Places) (2021)
Journal of Popular Culture
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Finnish Fuck Games: A Lost Historical Footnote (2021)
(A3 Vertaisarvioitu kirjan tai muun kokoomateoksen osa)Split-Screen: Videogame History Through Local Multiplayer Design (2021)
Design Issues
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Fictosexuality, Fictoromance, and Fictophilia: A Qualitative Study of Love and Desire for Fictional Characters (2021)
Frontiers in Psychology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Computer game as a pragmatic concept: ideas, meanings, and culture (2020)
Media, Culture and Society
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Higher-ed Programmes for Careers in Game Design & Development: Initial Research & Analysis Report (2020)
(Oppikirja, ammatillinen käsi- tai opaskirja taikka sanakirja (D5))Challenge types in gaming: validation of video game challenge inventory (CHA) (2020)
International Journal of Human-Computer Studies
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))