Pekka Stenholm profiilikuva
Pekka
Stenholm
apulaisprofessori II vaihe, Porin tutkintokoulutus
D. Sc. (Econ. & Bus. Adm.), Associate Professor in Entrepreneurship

Ota yhteyttä

+358 29 450 3957
+358 50 505 6537
Pohjoisranta 11 A
28100
Pori

Asiantuntijuusalueet

Alkuvaiheen yrittäjyys
tunteet, identiteetti ja yrittäjyys
uusien liikeideoiden muodostaminen
instituutiot ja yrittäjyys
muutosvoimat ja organisaation uudistuminen
päätöksenteko

Biografia

Ennen ja jälkeen markkinnoin väitöskirjani vuonna 2004 keskityin yrittäjyyden tutkimiseen yksilön, yrityksen ja yhteiskunnan tasolla. Jo tämän ajanjakson aikana jtyöskentelin tutkijana ja erikoistutkijana Yrittäjyyden yksikössä Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa. Vuosina 2007-2009 työskentelin vierailevana tutkijana George Mason Universityssä, Yhdysvalloissa. 

Tällä hetkellä työskentelen yrittäjyyden apulaisprofessorina yrittäjyydestä Turun yliopiston Porin yksikössä. Nykyisessä tutkimustyössä keskityn työn ja yrittäjyyden muutokseen (SWiPE-projekti) ja muihin projekteihin, jotka keskittyvät yrittäjyyteen ja uuden luomiseen, opiskelijoiden yrittäjyys- ja koulutusympäristöön (OpiToi!) sekä nuorten yrittäjyyteen ja koulutukseen maaseutualueilla (Young Ent). Ensi vuonna osallistun myös DISCE-projektiin (H2020), jossa tutkitaan luovien alojen uudistumista ja yrittäjyyttä.

Opetus

Altistan opiskelijoita yrittäjyyteen Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin ja Turun kampuksilla. Pedagoginen lähestymistapani on, etten erityisesti opeta. 

Palkitsevinta opetustyössäni on ollut tähtemme, Startup-kurssi, jonka aikana opiskelijoita Turun yliopistosta, Turun ammattikorkeakoulusta, Humanistisesta ammattikorkeakoulusta ja Åbo Akademista, altistetaan yrittäjämäiseen toimintaan, ideoiden validointiin ja muuhun taikuuteen.

Olen saanut olla mukana myös Turun yliopiston kauppakorkeakoulun CCR:n järjestämillä Business Innovation Campeilla, UTUGS:n kursseilla ja TSE exen MBA-opetuksessa.

Tutkimus

No, se vaihtelee. Tällä hetkellä tutkin muun muassa uusien yrittäjien epäonnistumista, miten yrittäjät rakentavat käsityksen onnesta, organisaatiokulttuuria disruptiossa, tunteiden roolia yrittäjämäisyyteen innostumisessa, yrittäjämäisen identiteetin muutosta yrittäjyysopetuksessa ja miten yrittäjät käsittävät kuluttajaympäristöä.

Julkaisut

Järjestä: