Koulutuksessa avataan uusia ja haastetaan vanhoja ajattelumalleja tulevaisuudentutkimuksen pohjalta kehitettyjen tulevaisuusohjauksen ja tulevaisuustaitojen opetuksen pedagogisten mallien ja menetelmien avulla. Keskeisessä osassa on menetelmiin ja työkaluihin tutustuminen itse kokeilemalla sekä yhdessä oppimalla.
Vahvista tulevaisuusosaamistasi ja ota työkalut haltuun!
Millä taidoilla tulevaisuutta rakennetaan?
Miten tulevaisuustaitoja opitaan ja miten niitä voidaan opettaa?
Täydennyskoulutuksessa tutustutaan tulevaisuusajattelun ja tulevaisuustaitojen perusteisiin ja niiden kehittämiseen. Tulevaisuustaidot ovat ajattelun taitoja, joilla hahmotetaan mahdollisia tulevaisuuksia, tunnistetaan erilaisia käsityksiä ajasta, hahmotetaan maailman kompleksisuutta ja epävarmuutta systeemisen, luovan ja kriittisen ajattelun avulla, tunnistetaan omia tulevaisuuteen liittyviä arvoja ja tunteita sekä kehitetään omaa vastuullista ja projektiivista toimintaa.
Koulutuksen aikana ja avulla
- perehdyt tulevaisuustaitojen merkitykseen kestävyysmurroksen maailmassa
- syvennät omaa tulevaisuusajatteluasi ja vahvistat tulevaisuustaitojasi
- perehdyt pedagogisiin malleihin, opetusmateriaaleihin ja harjoituksiin sekä itsenäisesti että pienryhmässä
- opit sisällyttämään tulevaisuusopetusta omaan työhösi.
Koulutus on tarkoitettu erityisesti perus- ja toisen asteen sekä vapaan sivistystyön aineiden opettajille ja ohjaajille.
Ajankohta: 10.3.–12.5.2026
Ilmoittautuminen 22.2.2026 mennessä. Mukaan otetaan 25 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä.
Aikataulu: Verkkotapaamiset (6) tiistaisin klo 17–19.30 (10.3., 17.3., 31.3., 14.4., 28.4. ja 12.5.)
Yksilö- ja ryhmäharjoituksia, oman kokeilun suunnittelu.
Verkko-oppimisympäristöinä käytämme Turun yliopiston omaa Zoom-alustaa tapaamisiin sekä korkeakoulujen yhteistä DigiCampus-oppimisympäristöä.
Koulutukseen sisältyy verkkotapaamisia harjoituksineen, itsenäisiä harjoituksia, ryhmätehtäviä sekä oman kokeilun suunnittelu.
Koulutuksen laajuus on 5 opintopistettä (135 h) ja sen hyväksytysti suorittaneille myönnetään todistus. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan harjoitustehtävien tekeminen ja kokeilusuunnitelman laatiminen.
Johanna Ollila, tutkimuspäällikkö, johanna.ollila(a)utu.fi
Carmen Tomas Martinéz, projektiasiantuntija
Johanna Uttula, projektityöntekijä
Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto
Opetushallitus
Palautetta koulutuksesta
”Näköalojen avartaminen, uudet tehtävät ja menetelmät, käytäntöön vietäväksi sopivat aineisto oli parasta.”
Osallistuja, kevät 2025
”Merkityksellisintä itselle oli vahvistaa epävarmuuden sietämistä ja käsitellä tulevaisuusteemaa toivoa lujittaen.”
Osallistuja, kevät 2025