Romy and Kimmo mentoring 2023

Kasvatustieteiden opiskelija Romy Valo

Mentorointiohjelma antoi Romylle käytännön tietoa ja näkemyksiä kasvatustieteiden alan työelämästä Suomessa.

Kokemusta osallistumisesta vuoden 2023 englanninkieliseen mentorointiohjelmaan

​​​Romy ja Kimmo mentorointi 2023

Kuvassa Romy Valo (aktori) ja Kimmo Kumpulainen (mentori) vuoden 2023 mentorointiohjelmasta.

​Suomessa uraa hakevana kansainvälisenä opiskelijana etsin tapoja päästä suomalaiseen työelämään maisterintutkinnon suorittamisen jälkeen. Pian kuitenkin tajusin, että yhteydenpito ammattilaisiin ja ammatillisen verkoston rakentaminen oli tärkeää, mutta ei kuitenkaan helppoa kansainväliselle opiskelijalle pandemian aikana ja sen jälkeen. Onneksi Turun yliopisto tarjoaa mentorointiohjelman, joka yhdistää opiskelijat kokeneiden suomalaisen työelämän ammattilaisten kanssa, ja olin innoissani osallistumisesta.

Kuultuani mentorointiohjelmasta yliopiston eri kanavien kautta ja henkilökohtaisista suosituksista, hain syksyllä 2022.

Hakuprosessi antoi minulle mahdollisuuden pohtia syitäni ja tavoitteitani osallistua ohjelmaan ja täsmentää, mitä etsin mentorilta.

Tavoitteenani oli saada näkemys oman alani työllistymismahdollisuuksista Suomessa, rakentaa itseluottamusta jatkouran aloittamiseen sekä tutkia mahdollisuuksiani kansainvälisenä ammattilaisena.

Joulukuun puolivälissä sain sähköpostin, jossa kerrottiin, että koulutusalaltani on löytynyt sopiva mentori. Mentorillani on koulutusalallani paljon kokemusta erilaisista tehtävistä, myös kansainvälisestä työstä, ja siksi hän on henkilö, jolta voisin oppia paljon mentorointiohjelman puitteissa.

Itse mentorointiohjelmalla oli hyvä rakenne ja se sai minut tuntemaan oloni mukavaksi alkuhermostuneisuudestani huolimatta.

Ensimmäinen tapaaminen mentorini kanssa tapahtui verkossa ohjelman Kick-off tilaisuuden aikana, jossa esiteltiin ohjelman puitteet. Ohjelman tilaisuksien aikana opin hyödyllisistä työkaluista, kuten mentorointioppaasta, ja sain arvokkaita vinkkejä mentorointiprosessiin.

Kick-off tilaisuus ja sitä seuraavat seminaarit pidettiin kaksikielisinä suomeksi ja englanniksi. Tämä järjestelymuoto ei vain saanut minut tuntemaan oloni tervetulleeksi kansainvälisenä opiskelijana, vaan korosti myös yhteistä kokemusta siirtymisestä opiskelijasta työelämään, mikä lisäsi yhteisyyden tunnetta kotimaisten ja kansainvälisten opiskelijoiden välillä.

Koko ohjelman ajan tapasin mentorini enimmäkseen henkilökohtaisesti, sillä kasvokkain tapaamiset olivat mielestäni tehokkain tapa pitää yhteyttä. Järjestimme ensimmäisen henkilökohtaisen tapaamisemme alamme suurimmilla Suomen messuilla, joka tarjosi minulle arvokkaita näkemyksiä mahdollisista urapolkuista ja mahdollisuuden kohdata muita ammattilaisia. Siitä eteenpäin tapasimme noin kerran kuukaudessa kahdeksi tunniksi ja keskustelimme pääasiassa asioista, joista olimme sopineet ennen kuin tapasimme. Mentorini antoi minulle neuvoja hakuprosessin suunniteluun, käytiin läpi hakuasiakirjat ja jopa valmisteli minua haastatteluihin. Käsittelimme myös onnistuneen työhaastattelun strategioita ja pohdimme verkostoitumisen tärkeyttä ja käytännön näkökohtia.

Henkilökohtaisesti tähän mentorointiohjelmaan osallistuminen osoittautui erittäin hyödylliseksi.

Mentorointiohjelma tarjosi minulle käytännön tietoa ja näkemyksiä alakohtaisesta työelämästä Suomessa ja valmisteli minua myös välittömään jatko-opiskeluvaiheeseen ja tulevaisuuden urapyrkimyksiin.

Mikä tärkeintä, se lisäsi itseluottamustani löytää paikkani kansainvälisenä ammattilaisena Suomessa. Kokemukseni perusteella voin lämpimästi suositella tätä mentorointiohjelmaa kaikille Turun yliopiston opiskelijoille, jotka etsivät neuvoja ja tukea siirtyessään opiskelijasta työelämään.

The author is ​​​Romy Valo. She studied in the International Master's Degree Programme in Education and Learning