Aviopuolisoiden sopimukset erityisesti oikeustoimilain pätemättömyysperusteiden valossa

Oikeustieteellinen tiedekunta järjestää yhteistyössä Asianajajaliiton kanssa ammatillisen täydennyskoulutustilaisuuden kaikille kiinnostuneille. Koulutus on asianajajien täydennyskoulutusvelvoitteen täyttävää koulutusta.

PE 20.10.2023 KLO 12.00-15.30
Turku, Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta, Calonia, Caloniankuja 3

Koulutukseen voi osallistua Calonialla tai zoom-etäyhteydellä

Luennoitsija: Professori Tuulikki Mikkola, Turun yliopisto

Täydennyskoulutustilaisuus keskittyy uusimpaan oikeuskäytäntöön yhteisomistuslain soveltamisesta.

Kurssilla perehdytään aviovarallisuussuhteista tehtyjen sopimusten pätevyyskysymyksiin ja siihen, miten oikeustoimilain väärinkäytösperusteet ovat oikeuskäytännön valossa tulleet meillä esimerkiksi avioehtosopimuksiin sovellettaviksi. Kysymystä lähestytään erityisesti käräjäoikeuksien ja hovioikeuksien ratkaisujen valossa.

Lisäksi kurssilla on mukana uusinta oikeuskäytäntöä yhteisomistuslain soveltamisesta. Tarkastelun kohteena ovat esimerkiksi kysymys siitä, miten uskotun miehen määräyskirjaan kirjataan ohjeistus esineen myyntitavasta ja mitkä ovat tässä harkintavallan rajat. Myös muun muassa kysymykset käyttökorvauksista ja niiden ajallisesta kohdentumisesta sekä uskotun miehen toimivallasta ja ulkomaisen omistuksen suhteesta yhteisomistuslakiin ovat kurssilla esillä. Erityiskysymyksenä on yhteisomistuksen purkamisen ja lainvoimaa vailla olevan osituksen välinen suhde.

• 210 € + alv 24 %, osallistumislinkki lähetetään edellisenä arkipäivänä.
  • 220 € + alv 24 % osallistuttaessa koulutuspaikalla, sisältää kahvin ja kahvileivän.

Ilmoittautumisen päättymisaika

• Kurssipaikalla osallistuville ilmoittautuminen päättyy 11.10.
  • Etäyhteydellä osallistuville ilmoittautuminen päättyy 17.10.

Ilmoittautuminen on sitova.

Koulutus järjestetään, mikäli osallistujia on riittävästi. Mahdollisesta peruuntumisesta ilmoitamme erikseen. Koulutuksen peruuntuessa osallistumismaksu palautetaan.