GreenConnect (Connecting green transition to new competitive advantage in transport solutions)

Kuvaus: Kaksivuotisessa hankkeessa tutkitaan ja kehitetään vihreää siirtymää tukevia kuljetuskonsepteja. GreenConnect projektissa tutkitaan sekä meri- että maakuljetusten muodostamissa kuljetusketjuissa mahdollisia päästövähennyskeinoja, parannetaan hiilidioksiidipäästöjen laskentamalleja ja -tarkkuutta sekä tutkitaan vähäpäästöisyydestä syntyvän kilpailuedun merkitystä yrityksille. Kauppakorkeakoulun tutkimusfokus liittyy erityisesti sellaisiin markkinaehtoisiin vihreisiin kuljetusratkaisuihin, joiden päästövähennykset olisivat markkinastandardeja ja tulevaa lainsäädäntöä kunnianhimoisempia. Nämä auttaisivat paitsi nopeuttamaan vihreää siirtymää, myös luomaan yrityksille kilpailuetua ja erottautumaan markkinoilla. Osana hanketta, kauppakorkeakoulu kehittää yhdessä yritysten kanssa konkreettisia ratkaisuja kolmelle eri kuljetusmuodolle: kuivalastien (bulk) kuljetuksiin, rekka- ja perävaunuliikenteeseen sekä konttiliikenteeseen. Hanke on osa Wärtsilän koordinoimaa Zero Emission Marine (ZEM) -ohjelmaa (https://www.zemecosystem.com).

Kesto: 8/2023 – 7/2025

Yrityskumppanit: Ahola Transport, CMA CGM, ESL Shipping, Finnlines, Gasum, P2X Solutions, SSAB, UPM-Kymmene, ja Wärtsilä

Rahoitus: Business Finland, Turun yliopisto ja yritykset