Lemon -tutkimushanke

Olemassa oleva kuluttajien tunteita käsittelevä tutkimus painottuu yrityksen ja sen tuotteiden herättämien tunteiden havainnointiin. Näistä tunteista koostuu kuitenkin vain murto-osa kuluttajan tunnekokemuksista. Valtaosa kuluttajien tunnekokemuksista syntyy heidän henkilökohtaisessa elämässään, elämänvaiheiden ja sosiaalisten suhteiden vuorovaikutuksesta. Edellä mainitut elämänvaiheet viittaavat esimerkiksi aikuistumiseen, perheen perustamiseen, läheisen menettämiseen, työllistymiseen tai eläköitymiseen.

LEMON-tutkimushanke keskittyy erityisesti elämänmuutosten herättämiin tunteisiin ja vain vähän tutkimusta osaksensa saaneisiin kuluttajien tarpeisiin, jotka kumpuavat merkittävistä muutoksista heidän elämässään. LEMON-tutkimushankkeen lähtökohdat löytyvät markkinoinnin ja innovaatiojohtamisen alalta, mutta ymmärtääksemme tätä monitahoista ilmiötä syvällisesti teemme yhteistyötä eri tieteenalojen asiantuntijoiden kesken – niin psykologian, kulttuuriantropologian, filosofian kuin lääketieteen alalla.

Tutkimushanke pähkinänkuoressa

Elämäntapamuutokset eri elämänvaiheissa (2019-)

Tämä monitieteinen tutkimus keskittyy eri elämänvaiheissa olevien henkilöiden elämäntapamuutoksiin liikunnallista elämäntapaa omaksuttaessa. Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti siirtymistä auton käytöstä kestäviin kulkutapoihin, kävelyyn ja pyöräilyyn. Tässä transformatiivisen kuluttajatutkimuksen kenttään sijoittuvassa tutkimuksessa analysoidaan yksilöiden käyttäytymisen muutoksen taustalla olevia fundamentaalisia motiiveja, ajattelutapoja ja tunteita. Tutkimus on osahanke Suomen Akatemian STN-hankkeessa: Liikunnallinen elämäntapa kestävän kasvun aikaansaajana (STYLE).

Osahanketta johtaa KTT Birgitta Sandberg. Tutkijatiimiin kuuluvat KTT Leila Hurmerinta, KTT Samuel Piha ja tohtorikoulutettava Henna Leino. Professorit Rami Olkkonen ja John Thøgersen (Aarhus University) toimivat asiantuntijoina.

Kulta: Kuluttajien sidoslähtöiset tiedostamattomat tarpeet (2017-)

Yhteiskunnalliset muutokset, kuten kansainvälistyminen, tiedonkulun digitalisoituminen, yksilökeskeisyys ja eliniän pidentyminen, muuttavat yksittäisten ihmisten elämän merkityksellisyyden kokemuksia ja tarpeita. Merkityksellisyyden voidaan nähdä muodostuvan erilaisista sidoksista, kuten sosiaalisista, emotionaalisista, kognitiivisista, toiminnallisista ja hengellisistä sidoksista, joita yksilö voi muodostaa esimerkiksi ihmisiin, paikkoihin, esineisiin tai toimintoihin. Merkityksellisyyden kokemuksella ja siten myös sidoksilla on puolestaan olennainen vaikutus yksilön tarpeisiin ja hyvinvointiin. Usein nämä tarpeet ovat tiedostamattomia ja niiden ymmärtäminen on liiketaloustieteessä koettu äärimmäisen haasteelliseksi. Tarpeiden ymmärtäminen on kuitenkin keskeistä syvällisen asiakasymmärryksen saavuttamisessa. KULTA-tutkimushankkeessa tutkimuskohteena ovat yksilön tärkeiksi kokemat sidokset sekä sidoslähtöisten tiedostamattomien tarpeiden tunnistaminen. Päämääränämme on kehittää ratkaisuja kuluttajien sellaisten tiedostamattomien tarpeiden tunnistamiseksi ja kohtaamiseksi, jotka syntyvät sidosten heikentymisestä tai katkeamisesta. Tutkimus rahoitetaan Emil Aaltosen Säätiön myöntämällä projektiapurahalla.

 

Negatiivisten tunteiden avaamat liiketoimintamahdollisuudet (2014-2016)

Hankkeen tavoitteena on selvittää, miten asiakasrajapinnassa vaikuttavia negatiivisia ja ristiriitaisia tunteita sekä vaikeassa elämäntilanteessa vallitsevia piilotarpeita voitaisiin tunnistaa paremmin, ja pystyä vastaamaan näihin tunteisiin ja tarpeisiin uudenlaisten palvelujen tai tuotteiden avulla. Päämääränä on luoda teoreettisesti kestävä ja samalla käytännössä hyödynnettävä malli asiakasrajapinnassa esille nousevien negatiivisten ja ristiriitaisten tunnetilojen yhteydestä yrityksen innovaatioprosessiin. Innovaatiolla viittaamme tässä uusiin tuotteisiin, palveluihin ja liiketoimintamalleihin, jotka tuovat lisäarvoa niin asiakkaalle kuin yritykselle. Hanke on osa TEKESin rahoittamaa NEMO-tutkimushanketta (NEMO = Business Value from Negative Emotions), jossa yhteistyökumppaneina omilla osahankkeillaan ovat myös Turun ammattikorkeakoulu ja Tampereen teknillinen yliopisto.

 

Projektitiimi

Projektin tutkijat

Hurmerinta Leila, Yliopistolehtori (KTT), Turun yliopiston kauppakorkeakoulu. Erityisosaamisalueet: Tunteet ja asiakaskokemus, innovaatiot ja markkinointi, metodologinen pluralismi, PK-yrityksen kansainvälistyminen.
Sandberg Birgitta, Yliopistotutkija, dosentti (KTT), Turun yliopiston kauppakorkeakoulu. Erityisosaamisalueet: Tunteet ja asiakaskokemus, tunteet innovaation kehittämisessä ja käyttöönotossa, radikaalien innovaatioiden johtaminen ja mullistavien innovaatioiden kaupallistaminen.
Leino Henna, Tohtorikoulutettava (KTM) Turun yliopiston kauppakorkeakoulu. Erityisosaamisalueet: Tunteet ja asiakastarpeet, tunteet ja asiakaskokemus, hoivasuhteet, paikan markkinointi, julkisen sektorin yhteis-markkinointi, projektijohtaminen.
Samuel Piha, Erikoistutkija (KTT), Markkinointi, Turun yliopisto
Anna Haverinen, Tutkija (FT), Kulttuuriantropologia

Tutkimuskumppanit

Arstila Valtteri, Erikoistutkija (FT), Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta / Filosofia, Turun yliopisto
Kortekangas-Savolainen Outi, Lääketieteellisen tiedekunnan koulutuksen tutkimus- ja kehittämisyksikön johtaja, dosentti (LTT), Turun yliopisto
Kurvinen Einari, Tohtorikoulutettava (FM, KM),  Informaatioteknologian laitos, Turun yliopisto
Lowrey Tina, Professori (markkinointi), HEC Paris, Ranska
Menzfeld Mira, Post doc -tutkija (FT), Universität zu Köln, Saksa
Sasaki Innan,  Post doc -tutkija (KTT), Lancaster University, Iso-Britannia
Valli Katja, Tutkijatohtori (PsT), Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta / Psykologia, Turun yliopisto

Tieteelliset julkaisut

2019

Piha, Samuel, Hurmerinta, Leila, Järvinen, Elina, Räikkönen, Juulia, Sandberg, Birgitta (forthcoming in 2019) Escaping into sexual play: A consumer experience perspective. Leisure Sciences.

Hurmerinta, Leila, Arstila, Valtteri, Sandberg, Birgitta,  Leino, Henna, Kortekangas-Savolainen Outi (2019) Temporality in the conception of life after a diagnosis of severe illness affected by interactions in healthcare service. Proceedings of the QUIS16 Conference, 10-13 June, 2019. University of Karlstad, Sweden.

2018

Piha, Samuel, Hurmerinta, Leila, Sandberg, Birgitta & Järvinen, Elina (2018) From filthy to healthy and beyond: Finding the boundaries of taboo destruction in sex toy buying. Journal of Marketing Management, Vol.34, No. 13-14, 1078-1104.

2017

Leino, Henna M. (2017) "Secondary but significant: secondary customers’ existence, vulnerability and needs in care services", Journal of Services Marketing, 31 (7), 760-770.

Gerritsen, Niina - Hurmerinta, Leila - Sandberg, Birgitta - Kortekangas-Savolainen, Outi (2017): "Parents at the forefront of healthcare encounters - a child's severe illness and the involvement of parents at the encounters." Proceedings of the 50th Academy of Marketing Conference. University of Hull. UK.

Hurmerinta, Leila -  Sandberg, Birgitta -  Leino, Henna (2017) "Time-related experiences and construction of elderly care services". Proceedings of the QUIS15, International Research Symposium on Service Excellence in Management, June 12-15 2017, Faculty of Engineering of the University of Porto, Portugal.

Leino, Henna (2017) "Multidisciplinary view on the concept of customer unit in elderly care services". Proceedings of the QUIS15, International Research Symposium on Service Excellence in Management, June 12-15 2017, Faculty of Engineering of the University of Porto, Portugal.

Hurmerinta, Leila -  Sandberg, Birgitta -  Leino, Henna -  Menzfeld, Mira (2017) ”Who Lives Here? – Searching a Home-Like Nursing Home”. Proceedings of the 46th EMAC Annual Conference, 23-26 May, 2017. University of Groningen, Netherlands.

Gerritsen, Niina - Hurmerinta, Leila - Sandberg, Birgitta - Leino, Henna (2017) MYRSKYN SILMÄSSÄ - vakavasti sairastuneiden lasten vanhempien tunnekokemukset. Surukonferenssi, 27.-28.4.2017, Tampereen yliopisto.

Leino, Henna - Hurmerinta, Leila - Sandberg, Birgitta - Kortekangas-Savolainen, Outi (2017) ”PIDÄN AINA LÄHELLÄ, KULJEN MATKAN VIERELLÄ” – läheisten ja heidän tunteidensa merkitys vakavasti sairastuneille. Surukonferenssi, 27.-28.4.2017, Tampereen yliopisto.

2016

Sandberg, Birgitta, Hurmerinta, Leila & Leino, Henna (2016) COLOURING OUTSIDE THE LINES: Incorporating incidental emotions into the concept of emotional value. Academy of Marketing Conference Proceedings 2016. Newcastle Business School, Northumbria University, UK. AM 2016, Best Paper Award (Track: Consumer Behaviour).

Leino, Henna (2016) There’s more to it than meets the eye  – recognising the existence and needs of secondary customers of care services. Academy of Marketing Conference Proceedings 2016. Newcastle Business School, Northumbria University, UK.

Hurmerinta, Leila - Lakkala, Hannamari - Sandberg, Birgitta (2016), Tunteet ja koti, Teoksessa: Negatiiviset tunteet – positiivinen bisnes, toim. H. Jalonen, M. Vuolle ja L. Heinonen, 48-84. Talentum: Hki.

Sandberg, Birgitta, Hurmerinta, Leila & Kortekangas-Savolainen, Outi (2016) Luopumisen keskellä – haavoittuvan asiakkaan tunnelähtöiset tarpeet. Surukonferenssi, 21.-22.4.2016, Tampereen yliopisto.
Hurmerinta, Leila & Sandberg, Birgitta (2016) Kun aika pysähtyy – ajan kokemuksellisuuden merkitys tarpeiden luojana. Surukonferenssi, 21.-22.4.2016, Tampereen yliopisto.

Leino, Henna (2016) Sekundäärinen muttei toisarvoinen  – Läheisten tunneperäiset tarpeet hoivapalveluja kohtaan. Surukonferenssi, 21.-22.4.2016, Tampereen yliopisto.

2015

Sandberg, Birgitta & Hurmerinta, Leila (2015) “We want it to be special, because she was” – The value of memorial playgrounds. Proceedings of the EMAC 2015 Conference. Leuven, Belgium.
Sandberg, Birgitta & Hurmerinta, Leila (2015) Mitä se lounatuuli nauraa? Se nauraa, jos joku on iloinen – Surusta syntyneet leikkipuistot. Surukonferenssi, Tampere, 16.-17.4.2015

Hurmerinta, Leila – Sandberg, Birgitta (2015) Sadness Bright as Glass – The acceptance of emotionally sensitive radical innovation, Journal of Marketing Management, Vol. 31, Issue 9-10, 918-939.
Haavisto, Piia & Sandberg Birgitta (2015) “Man this frustrates me”: change of consumer emotions in online discussions, Journal of Research in Interactive Marketing, Vol.9, No.1, 70-87.

Hurmerinta, Leila & Peltomäki, Tuuli (2015), ”Who am I – How am I now?” – Dynamics and ‘self-related’ discrepancies of artist brand”. Proceedings of the 10th Global Brand Conference, Turku, Finland.

2014 ja aiemmat

Hurmerinta, Leila & Sandberg, Birgitta (2014) Surun pukeminen muistomerkkiin. Surukonferenssi, Tampere, 10.-11.4.2014
Hurmerinta, L. & Sandberg, B. (2014) ”Many Faces of Sadness – The acceptance of radically different memorial stones”. Academy of Marketing Conference 2014. AMA 2014 Best Paper Award (Track: Marketing Case Studies).

Sandberg, B. (2013) “Igniting the Spark: Utilization of Positive Emotions in Developing Radical Innovators”, teoksessa Shavinina, L. (toim.) The International Handbook of Innovation Education, 534–544. Routledge, Oxon.

Sandberg, B. & Heinonen, L. (2013) “IN THE NAME OF LOVE? Emotional conflicts in the encounters between dog owners and providers of dog supplies and services”, Academy of Marketing Conference 2013.
Hurmerinta, L. & Sandberg, B. (2013) “Unbearable lightness of dying – Handling emotional ambivalence in marketing death-related innovation”, Academy of Marketing Conference 2013.

Sandberg, B., Aarikka-Stenroos, L. & Kettunen, I. (2013) “Emotional skills of a project manager in the front end of radical-innovation development”, Research and Development Management Conference 2013.
Haavisto, P. & Sandberg, B. (2013) “Emotions towards innovations in discussion forums – opportunity or threat?”, ISPIM Conference 2013.

Sandberg, B. (2009) “The Future of Innovation Gets Emotional”, teoksessa von Stamm, B & Trifilova, A. (toim.) The Future of Innovation. Gower, Surrey.

Sandberg, B. (2007) “Enthusiasm in the Development of Radical Innovations”, Creativity and Innovation Management, 16(3), 265–273.

Opinnäytetyöt

Peltomäki, Tuuli, “BECAUSE OF HOW IT MAKES ME FEEL” - Vuorovaikutuksen muodot ja merkitys elämysten tuottamisessa ja kokemisessa live-konserteissa. Pro Gradu -opinnäyte 26.5.2015, 126 sivua.

Lakkala, Hannamari, ”Life-related negative customer emotions in real estate agent encounters”. Pro Gradu -opinnäyte 11.5.2015, 112 sivua.

Muut julkaisut

Julkaisut mediassa

”Vanhusten asema yhteisöissä heikkenee” Vieraskynä. Helsingin Sanomat, 20.7.2018
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005762545.html

”Voileipäsukupolvesta pitää huolehtia” Suomen Kuvalehti, 14.12.2018
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/mielipide-kotimaa/seka-lapsistaan-etta-vanhemmistaan-huolehtiva-voileipasukupolvi-uhkaa-uupua-ikaihmisia-koskevissa-paatoksissa-huomioitava-laheiset/

"Joskus tärkeintä ei ole määränpää, vaan matka", Kauppalehti 28.5.2018.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/debatti-joskus-tarkeinta-ei-ole-maaranpaa-vaan-matka/m3tYUnGr
 
Asuntokaupassa tunteet ovat aina läsnä – ”Hyvät päätökset syntyvät todennäköisemmin, kun myös tunne on mukana”. Radiohaastattelu, YLE Uutiset 29.4.2016.
 
NEMO-hankkeen blogi (03/2016): "Nuori - näkymätön asiakas?" http://nemohanke.blogspot.fi/2016/03/nuori-nakymaton-asiakas.html
 
Talouselämä (21/2015): "Häpeätahroja teknologian mekassa". http://www.talouselama.fi/tebatti/hapeatahroja-teknologian-mekassa-he-loistavat-poissaolollaan-3477109
 
NEMO-hankkeen blogi (06/2015): "Kone tietää tunteesi." http://nemohanke.blogspot.fi/2015/06/kone-tietaa-tunteesi.html
 
Myynti & Markkinointi -lehti (5/2015): "Tunneristiriitainen asiakas on käyttämätön mahdollisuus", sivut 34-35. http://lehti.mma.fi/tyo-ura/huomioi-tunteet-myyntityossa
 
Mercurius-lehti (2014): ”Can business potential be found in emotions in the future?”, sivut 14-15. http://issuu.com/turun_yliopisto/docs/mercurius-en-2014
 
NEMO-hankkeen blogi (06/2014): "Sekavat tunteet sekoittavat yrityksen pakkaa." http://nemohanke.blogspot.fi/2014/06/sekavat-tunteet-sekoittavat-yrityksen.html
 
NEMO-hankkeen blogi (03/2014): "Osta pelkosi pois! " http://nemohanke.blogspot.fi/2014/03/osta-pelkosi-pois.html
 
Aurora-lehti (2/2014): ”Miten negatiivisista tunteista voidaan luoda innovaatio?”, sivut 22-23. https://apps.utu.fi/media/nakoislehdet/aurora/2_2014/flash/index.html
 
Mercurius-lehti (4/2013): ”Löytyykö liiketoimintapotentiaali tulevaisuudessa tunteista?”, sivut 5-6.  http://issuu.com/turun_yliopisto/docs/mercurius_4_2013

Tunteet kuluttajan elämässä