Kaisa Leiwo on Turun kauppakorkeakoulun vuoden alumni

11.12.2022

”Onni suosii hyvin valmistautunutta”, kuuluu vuoden 2021 alumniksi valitun Kaisa Leiwon lempisanonta. Se kuvaa Leiwon mukaan hyvin myös hänen urapolkuaan.

Turun kauppakamarin toimitusjohtajana työskentelevä Kaisa Leiwo on Turun kauppakorkeakoulun vuosikurssia 1988.

– Pääaineenani opiskelin kansantaloustiedettä, sivuaineina markkinointia ja laskentaa. Lisäksi sain mahdollisuuden opiskella hieman ekonometriaa London School of Economicsissa kesäkurssilla, Leiwo kertoo.

Turkuun Leiwo on tiennyt halunneensa jo lapsesta saakka.

– Tosin aluksi muistaakseni kampaajana, myöhemmin suunta kirkastui kohti kauppakorkeakoulua. Viihdyin hyvin sekä Turussa että kauppakorkeakoulussa. Opintojen alkaessa en tainnut tuntea ennalta kuin yhden opiskelijan vuosikurssiltani, mutta onneksi opintojen päättyessä tilanne oli jo paljon parempi. Asuin alkuun ylioppilaskylässä, mikä oli hyvä paikka tutustua ihmisiin myös kauppakorkeakoulun ulkopuolella.

Dekaani Markus Granlund luovutti Vuoden alumnin palkinnon Kaisa Leiwolle Alumnipäivässä 8.10.2022.

Leiwo kertoo, että ei ole edennyt urapolullaan suunnitelmallisesti.

– Elämäntapahtumat ovat muokanneet niin elämänpolkua kuin siinä samassa urapolkuakin. Olen tehnyt monia valintoja muiden motiivien kuin uralla etenemisen ohjaamana. Useissa käännekohdissa tuntuu, että olen ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Lempisanontani – joka kuvaa ehkä myös urapolkuani – on ”onni suosii hyvin valmistautunutta”.

Alumnius on Leiwolle arkinen asia. Hän tekee työssään paljon yhteistyötä kauppakorkeakoulun ja yliopiston kanssa.

– Yliopistot ja korkeakoulut ovat Turun seudulle tärkeä ja vankka taloudellisen kehityksen ja menestyksen draiveri. Korkeakoulut vetävät puoleensa niin yrityksiä kuin osaajiakin, mikä on varsinkin nykyisessä tilanteessa merkittävä alueellinen vahvuus. Turun alueella on monipuolinen korkeakoulutarjonta, jonka merkittävä ja tärkeä osa kauppakorkeakoulu on. Kauppakorkeakoululla on hyvät perinteet ja toimivat käytännöt yhteistyöstä elinkeinoelämän ja ympäröivän yhteiskunnan kanssa.

Leiwo kertoo pitävänsä yhteyttä alumniverkostoon paitsi töissä myös vapaa-ajalla.

– Alumniuteen sisältyy paljon. Olen ylpeä opinnoistani Turun kauppakorkeakoulussa.

Teksti: Taru Suhonen
Kuva: Esko Keski-Oja