Kauppapolitiikan osaamista edistämässä

02.11.2020

Uusi KVS16 Kauppapolitiikka kansainvälisessä liiketoiminnassa –kurssi kokosi joukon kauppapolitiikan osaajia luennoimaan 30:lle kauppatieteiden ja valtio-opin opiskelijalle. Kurssi käsitteli laajaa teemaa niin globaalista, alueellisesta, kansallisesta kuin yksittäisten yritysten näkökulmasta. Luennoitsijoina kurssilla vierailivat Tuomas Tapio OECD:n Suomen edustuston päällikkö, Taneli Lahti Euroopan komissiosta yhdessä Elinkeinoelämän keskusliiton asiantuntijan Saila Turtiaisen kanssa, Pasi-Heikki Vaaranmaa ja Heli Honkapää Ulkoministeriöstä, professori Vladimir Zuev Higher School of Economicsista Venäjältä, Raimonds Pavlovskis Yhdysvaltojen suurlähetystöstä Helsingistä sekä Vahterus Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Mauri Kontu. Turun kauppakorkeakoululta luennoimassa olivat professori Kari Liuhto sekä työelämän professori Jussi Hätönen.

KVS16 luento

Kuvassa luennoimassa U.S.:n kauppapolitiikan kehityksestä ja nykytilasta Raimonds Pavlovskis, Senior Economic Officer, Deputy Chief Political and Economic Section, Yhdysvaltain Suomen suurlähetystö Helsinki.

Kurssia on rakennettu kuunnellen mm. ulkoministeriön ja Elinkenoelämän keskusliiton kauppapoliittisten yksiköiden kokemuksia ja näkemyksiä osaamistarpeesta.Kurssi on kehitetty osana käynnissä olevaa KAPPAS -hanketta, jonka tavoitteena on kehittää kauppapoliittista osaamista Suomessa. Hanke on kolmivuotinen ja sen rahoittaa Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliiton (TT-) säätiö.

Vierailijaluennoista, simulaatioharjoituksesta ja kotitentistä koostuva kurssi sai opiskelijoilta hyvän vastaanoton. Erityisesti luennot saivat positiivista palautetta:

”Vierailijaluennot oli ehdottomasti tämän kurssin paras ominaisuus. Vierailijat olivat vielä onnistuneesti valittu ja heidän luennot olivat mielenkiintoisia.”

”Vierailevat luennoitsijat toivat hyvin monipuolista näkökulmaa ja mielenkiintoisia aiheita esille!”

Myös simulaation hyödyt tunnistettiin

”Simulaatio puolestaan toi konkretiaa ja mukavaa vaihtelua opiskeluun.”

Koronapandemiasta johtuen yliopisto-opetus on jatkunut pääosin etäopetuksena. Palautteen perusteella kurssi toimi hyvin myös näissä poikkeuksellisissa oloissa.

”Etäopetuksesta huolimatta luento-opetus toteutettiin hyvin, eikä mielestäni poikennut ratkaisevasti fyysisestä opetuksesta.”

Kurssin yhtenä tavoitteena on lisätä kauppapolitiikan ymmärrystä monialaisena ja laajana liiketoimintaan vaikuttavana ilmiönä. Kurssille otettiin sekä kauppatieteen että valtio-opin opiskelijoita, jotta keskustelu rikastuisi eri näkökulmista.

”Valtio-opin opiskelijana koen, että pohjatietoni kv. liiketaloudesta ei ollut kovin vahva, joten yleinen kv. liiketalouden ja kaupan ymmärtäminen lisääntyi huimasti.”

”Todella paljon kaikkea niin kauppapolitiikasta kuin siinä sivussa myös ulkopolitiikasta. Opin ymmärtämään isoja kokonaisuuksia, kauppapolitiikan historiaa sekä tämän päivän ja tulevaisuuden haasteita.”

”Asiantuntevat luennoitsijat kertoivat kauppapolitiikasta heidän oman työnsä kontekstissa. Luennoitsijat edustivat kattavasti kauppapolitiikan eri ulottuvuuksia.”

Kurssi toi hienosti yhteen kauppapolitiikan ammattilaiset sekä potentiaaliset tulevaisuuden osaajat. Tästä on hyvä jatkaa ja kehittää kurssia eteenpäin.

Lisätietoja:

Anna Karhu