Hyvinvointiin panostavissa maissa resursoidaan myös lasten mielenterveyteen

08.02.2018

Korkea inhimillisen kehityksen indeksi (HDI) on yhteydessä mielenterveyspalveluiden saatavuuteen. Suomessa oli Norjan ja Sveitsin jälkeen suhteellisesti eniten lasten- ja nuorisopsykiatreja 17 Euroopan ja Aasian maan vertailussa. Asia käy ilmi selvityksestä, jonka on tehnyt Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen perustama kansainvälinen Eurasian Child & Adolescent Mental Health Study (EACMHS) -tutkijaverkosto. Tulokset julkaistiin vastikään European Child and Adolescent Psychiatry -lehdessä.

​Turun yliopiston tiedote 8.2.2018

YK:n inhimillisen kehityksen indeksillä (HDI) tarkasteltuna sekä Euroopassa että Aasiassa lasten- ja nuorisopsykiatrian ammattilaisten suhteellinen määrä oli sitä korkeampi, mitä korkeamman HDI:n maa oli kyseessä.

EACMHS-verkoston selvityksen mukaan Norjassa, Sveitsissä ja Suomessa oli yksi lasten- ja nuorisopsykiatri jokaista 2 100–2 200 alle 15-vuotiasta kohden, Liettuassa jokaista 7 300 lasta kohden ja Venäjällä jokaista 18 800 lasta kohden.

Korkean HDI:n aasialaismaissa lasten- ja nuorisopsykiatrien suhteellinen määrä oli kuitenkin huomattavasti pienempi kuin vastaavan sijoituksen eurooppalaismaissa.

– Singaporessa oli 12 kertaa ja Japanissa 25 kertaa vähemmän lasten- ja nuorisopsykiatreja kuin Suomessa, kertoo dosentti Roshan Chudal Turun yliopistosta.

– Maailman väkirikkaimmissa maissa, Kiinassa ja Intiassa, lasten- ja nuorisopsykiatreja oli vain yksi yli miljoonaa lasta kohden, Chudal jatkaa.

Tulosta voivat selittää elintason ja inhimillisen kehityksen indeksin lisäksi myös yhteiskunnalliset ja kulttuuriset syyt sekä maantieteelliset erityispiirteet.

Tutkimusta johtanut lastenpsykiatrian professori Andre Sourander toteaa, että lasten- ja nuorisopsykiatrian koulutukselle on valtava tarve erityisesti köyhissä ja keskituloisissa Aasian maissa.

– Erityisesti nopeasti teollistuvissa maissa lapset ja perheet kohtaavat valtavia sosiaalisia muutoksia, jotka vaikuttavat usein haitallisesti lasten ja nuorten mielenterveyden kehitykseen. Ongelman laajuutta kuvaa hyvin se, että yli puolet maailman lapsista asuu Aasiassa, toteaa Sourander.

Sourandenr uskookin, että Suomella olisi erinomaiset edellytykset profiloitua lasten ja nuorten mielenterveystyön koulutusvientimaaksi.

Selvityksessä vertailtiin lasten- ja nuorisopsykiatrien määrää verkoston 17 jäsenmaassa suhteessa alle 15 vuotiaiden määrään vuonna 2016. Mukana vertailussa olivat Bahrain, Indonesia, Intia, Israel, Japani, Kiina, Kreikka, Liettua, Nepal, Norja, Singapore, Suomi, Sveitsi, Thaimaa, Ukraina, Venäjä, ja Vietnam.

>> European Child and Adolescent Psychiatry -lehden pääkirjoitus
>> Tietoa EACMHS-verkostosta