Loimaalaisten lahjan korko näkyy Turun yliopiston 100-vuotisnäyttelyssä

12.11.2020

Satavuotisjuhlaansa tänä vuonna viettävä Turun yliopisto muistaa juurensa. Suomen itsenäistymisen kynnyksellä käynnistyi varojenkeruu maailman ensimmäisen suomenkielisen yliopiston perustamiseksi. Nyky-Loimaan alueella asuvat lahjoittivat nykyrahassa mitattuna yli 367 000 euroa. Nyt niiden korko on nähtävillä Loimaan Taidetalossa esillä olevassa näyttelyssä.

Yhteensä 22 040 lahjoittajaa mahdollisti Turun yliopiston perustamisen. Keräyksessä merkillepantavaa on se, että lahjoituksia tekivät niin maanviljelijät, kauppiaat kuin yrityselämän edustajat. Lähes 490 nyky-Loimaan alueella asuvaa antoi oman osuutensa.

Turun yliopiston 100-vuotisnäyttely on 22.12. saakka esillä Loimaan Taidetalossa. Näyttely kertoo, miten merkittävä vaikutus lounaisen Suomen ja koko maailman kannalta lahjoituksilla on ollut.

Vapaan kansan lahja vapaalle tieteelle -näyttelyssä esitellään tiedeyhteisön historiaa, turkulaista tieteellistä tutkimusta, opiskelijaelämää ja kampuksen näkymistä turkulaisessa katukuvassa. Näyttelyssä nostetaan esille myös turkulaisia tutkimustarinoita kuten hampaiden terveyttä edistävä ksylitoli ja koulukiusaamiseen puuttuva KiVa-Koulu.

Näyttely vastaa myös kysymyksiin: Olivatko 1960-luvun turkulaiset opiskelijat yhtä radikaaleja kuin helsinkiläiset? Miksi Yliopistonkatu ei ole lähelläkään yliopistoa? Ketkä presidenteistämme ovat opiskelleet Turun yliopistossa? Mitä yliopiston rakennuksessa tehtiin sodan aikana?

Loimaalla näyttelyä täydentää Jouko Pukin lainaama aineisto, jossa on Loimaalla lehtorina toimineen Anna Koskenniemen jäämistöä. Turun yliopiston perustamisessa vahvasti vaikuttaneen ja yliopiston rehtorina toimineen V. A. Koskenniemen sisar oli jättänyt jälkeensä muun maussa yliopiston ensimmäisten tapahtumien esitteitä sekä tilikirjoja, joissa näkyy loimaalaisten lahjoituksia.

Näyttely Loimaan Taidetalossa (Rantatie 2) 22.12. saakka ti–to klo 13–18 ja su 29.11. klo 11–16.

Lisätietoja: yleisen historian professori Leila Koivunen, 050 328 9844,leikoi@utu.fi

Luotu 12.11.2020 | Muokattu 12.11.2020