Mediakutsu: Koulusurmauutisoinnin eettisistä haasteista keskustellaan seminaarissa Helsingissä 7.2.

21.01.2020

Suomessa koulusurmien todistajat eivät juuri ole tuoneet kokemuksiaan julkisuuteen, kun taas yhdysvaltalaismediassa koulusurman todistaneet nuoret ovat osallistuneet sosiaalisen median avulla aktiivisesti debattiin aselaeista. Median vastuu koulusurmauutisoinnissa -nimisessä seminaarissa keskustellaan koulusurmauutisoinnin eettisistä haasteista ja sosiaalisen median vaikutuksesta. Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Helsingin Sanomain Säätiön rahoittama tutkimusprojekti Tragediauutisoinnin haasteet – median mahdollisuudet käsitellä kouluampumisia (#TRAGE) tarkastelee yhdysvaltalaisen ja suomalaisen median tapoja uutisoida kouluampumisista. Hankkeessa on tutkittu median eettisiä haasteita sekä sosiaalisen median ja journalistisen median vuorovaikutusta kouluampumisuutisoinnissa.

Hanke järjestää Median vastuu koulusurmauutisoinnissa -päätösseminaarin Päivälehden museolla Helsingissä 7.2.2020 klo 14–16. Tutkijoiden ja toimittajien keskustelutilaisuudessa käsitellään eettisiä haasteita, jotka liittyvät tekijän nimeämiseen ja uhrien käsittelyyn mediassa, journalistien vastuuseen tragedioissa sekä siihen, miten sosiaalinen media vaikuttaa journalistisen sisällön tuotantoon.

Hankkeen tutkijapuheenvuorot pitävät #TRAGE-hankkeessa mukana olevat tutkijat Kirsi Cheas ja Maiju Kannisto. Puheenvuoroja kommentoivat Journalisti-lehden päätoimittaja Maria Pettersson, JSN:n jäsen Henrik Rydenfelt Helsingin yliopistosta ja Helsingin Sanomien toimituspäällikkö Laura Saarikoski. Keskustelun vetäjänä toimii professori Benita Heiskanen (JMC).

Hankkeen lähtökohtana oli Floridan Parklandissa 14.2.2018 tapahtunut kouluampuminen ja siitä seurannut nuorten sosiaalisen median aktivismi.

– Parklandin opiskelija-aktivistit osasivat hyödyntää sosiaalisen median mahdollisuuksia ja onnistuivat muuttamaan kouluampumisuutisoinnin fokusta tekijästä uhreihin ja aselakeihin. Joukkosurman tekijän ja uhrien nimeäminen uutisissa on kysymys, joka liittyy eettisiin valintoihin, mutta myös käsityksiimme yksityisyydestä, tutkijatohtori Maiju Kannisto kertoo.

Median eettisiä haasteita ja sosiaalisen median aktivismia pohditaan myös hankkeen järjestämän Social Media, Ideologies, and Ethics in the United States -kurssin opiskelijatöissä.

– Julkaisemme kuuden viikon ajan opiskelijoiden tuottamia podcasteja ja blogitekstejä hankkeen blogissa, joten nyt kaikkien aiheesta kiinnostuneiden on mahdollista syventyä teemaan. Opiskelijat tuottivat laadukkaita podcasteja, joissa tarkastellaan monipuolisesti sosiaalisen median ja journalistisen median suhdetta, sääntelyä ja #aktivismin mahdollisuuksia, Kannisto kertoo.

Ensimmäisessä julkaistussa podcastissa aiheena on sosiaalisen median ja journalistisen median suhde Californian Orindassa 31.10.2019 tapahtuneen joukkoampumisen käsittelyssä.

Seminaarin järjestävät Turun yliopisto, Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskus ja Helsingin Sanomain Säätiö.

Ilmoittautumiset 29.1. mennessä: jmc@utu.fi

> #TRAGE-hankkeen kotisivu