Sosiaalipolitiikan päivät pureutuu sosiaalipolitiikan poliittisiin vaikuttimiin ja sosiaaliturvaan kohdistuviin paineisiin

27.10.2021

Sosiaaliturvaan kohdistuneet paineet nousevat keskiöön 28.–29.10. järjestettävillä Sosiaalipolitiikan päivillä. Tapahtuman pääpuhujiksi on saatu eurooppalaisten hyvinvointivaltioiden kehitystä ja muotoutumista viimeaikaisten paineiden alla tutkinut professori Bent Greve sekä Britannian vähimmäisturvaan ja erityisesti lapsiperheiden asemaan perehtynyt professori Jane Millar. Tapahtuma järjestetään pandemiatilanteen vuoksi verkossa.

Vuoden 2021 Sosiaalipolitiikan päivien teeman Hyvinvointivaltio politiikan käänteissä tarkoituksena on herättää keskustelua sosiaalipolitiikan kehityksen historiallisista linjoista sekä poliittisista paineista, jotka kohdistuvat nykypäivän sosiaalipolitiikkaan.

Konferenssin aikana esille nousevat muun muassa kysymykset: Miten poliittisten valtasuhteiden muutokset vaikuttavat sosiaalipolitiikan kehitykseen? Kuinka sosiaalipolitiikkaa ohjataan ulkopuolelta? Onko universalismin esteenä hyvinvointisovinismin kasvu tai sosiaalipolitiikan kohderyhmien uudet rajaukset?

Pääpuhujiksi Sosiaalipolitiikan päiville 2021 ovat lupautuneet hyvinvointivaltion kehitystä ja erityisesti sen muotoutumista viimeaikaisten paineiden alla laajalti tutkinut professori Bent Greve Roskilden yliopistosta puheenvuorolla Austerity and populism -any connection? sekä Britannian vähimmäisturvaan ja erityisesti lapsiperheiden asemaan perehtynyt Jane Millar Bathin yliopistosta teemalla Universal Credit.  Politiikan vaikutusta sosiaalipolitiikkaan ja muita alan ajankohtaisia teemoja käsitellään myös useissa eri työryhmissä.

Päivien aikana kuullaan myös tohtorikoulutettava Rasmus Aron alustus Maan sisäinen muuttoliike toiminnallisten ryhmien näkökulmasta 2010-luvulla, tohtorikoulutettava Elina Sutelan alustus Kaupunkien rooli kohtuuhintaisen asumisen edistämisessä – vertailu Helsingin, Tampereen ja Turun asuntopolitiikasta, projektitutkija Sami Mustikkamaan alustus Hyvinvointivaltiot ja ilmastopolitiikan kannatus sekä tohtorikoulutettava Ari-Matti Näätäsen alustus Deunionisation, Economic Globalisation and Post-industrial Social Policy.

Järjestelyistä vastaa Turun yliopiston sosiaalipolitiikan oppiaine yhteistyössä Sosiaalipoliittisen yhdistyksen kanssa. Sosiaalipolitiikan päivät kokoavat paikalle sosiaalipolitiikan vaikuttajia, asiantuntijoita, virkamiehiä, tutkijoita ja opiskelijoita.

>> Tapahtuman nettisivut

Toivotamme median tervetulleeksi seuraamaan alustuksia sekä tutustumaan työryhmien teemoihin. Linkit ja muut yhteystiedot saatte konferenssihteeri Mari Anttilalta, makyan@utu.fi, +358 50 597 1110

Luotu 27.10.2021 | Muokattu 27.10.2021