Sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden historia esillä Turun yliopistossa

27.10.2021

Sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden teemat nousevat yhä useammin esiin tutkimuksessa ja opinnäytteissä. Puheenvuoroja sateenkaarihistoriasta -tilaisuudessa Turun yliopiston opiskelijat ja henkilökunta esittelevät minialustuksissa tuoreita tutkimustuloksiaan ja käynnissä olevia hankkeita.

Tilaisuudessa kuullaan muun muassa 1700-luvun miesten välisestä rakkaudesta, 1970-luvun homojulkkiksesta, japanilaisesta tyttöromantiikasta ja dragin uusrenessanssista. Puheenvuoroja sateenkaarihistoriasta -tilaisuus on osa sateenkaarihistoriakuukautta, jota vietetään tänä vuonna Suomessa neljättä kertaa.

Maailmalla vuodesta 1994 vietetyn sateenkaarihistoriakuukauden ideana on muistuttaa suurta yleisöä siitä, että sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuudella on pitkä kulttuurihistoriansa. Teemakuukauden viettämisellä on pitkät perinteet myös eri koulutusasteiden pedagogiikassa. Oppilaitoksissa sen tavoitteena on tehdä moninaisuutta näkyväksi ja tutummaksi erityisesti niille nuorille, jotka pohtivat omaa identiteettiään ja sen mahdollisuuksia.

Puheenvuoroja sateenkaarihistoriasta -tilaisuus järjestetään Turun yliopistossa keskiviikkona 3.11.2021 klo 16–19. Tilaisuus järjestetään hybridinä Publicum-rakennuksen salissa Pub 1 (Assistentinkatu 1, 20500 Turku) sekä Zoomissa.

Tilaisuuden järjestävät Turun yliopiston Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos, kulttuurihistorian oppiaine sekä vuonna 2020 perustettu Sateenkaarihistorian ystävät ry.

Kulttuurihistorian tutkijatohtori Heidi Kurvinen heidi.kurvinen@utu.fi

Sateenkaarihistorian ystävät ry:n hallituksen varajäsen, kulttuurihistorian opiskelija Jean Lukkarinen jakluk@utu.fi

Luotu 27.10.2021 | Muokattu 27.10.2021