Symposium 6.4. Turussa: Miten yhteisölliseen väkivaltaan voitaisiin puuttua?

03.04.2017

​Turun yliopiston tiedote 3.4.2017

Turun yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa järjestetään yhteisöllistä väkivaltaa käsittelevä symposium ”Collectivity, Honour and Family. Between Preventive Measures and Criminal Law". Tapahtuman puheenvuoroissa etsitään ratkaisua siihen, kuinka suljetuissa yhteisöissä tehtävään ja yhteisöjen itsensä ainakin osittain hyväksymään väkivaltaan voitaisiin puuttua. Englanninkielinen tapahtuma on medialle ja yleisölle avoin.

Aika: to 6.4. klo 13.15–17
Paikka: DataCity, auditorio (Lemminkäisenkatu 14-18, Turku)
Tapahtuman ohjelma: http://www.utu.fi/fi/yksikot/law/ajankohtaista/tapahtumat/Sivut/Collectivity_Honour_and_Family_Between_Preventive_Measures_and_Criminal_Law.aspx

Nyt järjestettävä yhteisöllisen väkivallan symposium kerää aiheen asiantuntijoita oikeustieteelliseen tiedekuntaan jo kolmannen kerran. Tämänvuotiseen tapahtumaan puhujat tuovat mukanaan asiantuntemusta paitsi tieteellisestä tutkimuksesta, myös käytännön poliisityöstä ja kansalaisyhteiskunnasta.

Alustuksissa nostetaan esille muun muassa kunniaan liittyvän väkivallan ennaltaehkäisemiseen ja rikosten tutkimiseen liittyviä erityisiä haasteita. Angie Marriot, symposiumin brittivieras, on erikoistunut toimimaan yhteistyössä poliisin kanssa, jotta yhteisöllisen väkivallan ilmiöiden taustalla vaikuttavia kulttuurisia syitä ymmärrettäisiin paremmin.

Turussa Marriotin alustus pureutuu siihen, kuinka kunniaan liittyvän väkivallan vastaiset toimenpiteet ovat kehittyneet Iso-Britanniassa 2000-luvun aikana, ja mitä virheistä on voitu oppia. Poliittiset ja lainsäädännölliset instrumentit ovat osittain kehittyneet painetilanteessa, jonka suurta mediahuomiota herättäneet ”kunniamurhat” aikaansaivat.

Yhteisöllinen väkivalta mielletään helposti lähinnä maahanmuuttajataustaisten yhteisöjen ongelmaksi. Symposiumin yhtenä tavoitteena on kuitenkin kyseenalaistaa tätä ”eksotiikkaa” ja tehdä näkyväksi suljettujen yhteisöjen oikeuttamaa väkivaltaa myös kotoperäisenä suomalaisena ongelmana. Ideologiasta riippumatta yhteisöllisen väkivallan mekanismit toistuvat samankaltaisina monissa ryhmissä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
dosentti Satu Lidman, p. 050 565 0782, sahelid@utu.fi