Tiedemarkkinat esittelevät tieteentekoa ja opiskelua 100-vuotiaassa Turun yliopistossa

31.08.2020

Millainen on tulevaisuuden työ, auttaako musiikki dementiaan, onko eriarvioistumiskehitys Suomessa karkaamassa käsistä, ja millaiseen kaupunkiin Turun yliopisto syntyi vuonna 1920? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin löydät vastauksen perjantaina 4.9. Aurajokirannassa vietettäviltä Tiedemarkkinoilta. Niiden jatkona on yliopiston ja Turun yliopiston ylioppilaskunnan lukuvuoden avaavat Avajaiskarnevaalit.

Tiedemarkkinoita ja lukuvuoden avaavia Avajaiskarnevaaleja vietetään perjantaina 4.9. kello 12–18 Itäisellä Rantakadulla Tuomiokirkkosillan ja Kirjastosillan välisellä osuudella. Tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton.

– Turun yliopisto perustettiin 100 vuotta sitten kansalaiskeräyksellä. Vuosikymmenten saatossa yliopisto on kasvanut ja laajentunut sekä yhteisön henkisellä että taloudellisella tuella. Tiedemarkkinat on meidän kiitoksemme: kerromme ja näytämme muutamin esimerkein, millaista tutkimusta Turun yliopistossa nyt tehdään, Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi kertoo.

Lavaohjelman lisäksi jokirannassa on tiedekojuja, joissa voi esimerkiksi seurata, miten lääkäri voi kuvantamisen avulla tutkia sydäntä, tunnustella millaisilla varaosilla luustoa voi korjata, nähdä esimerkkejä luonnon monimuotoisuudesta sekä kokea lisätyn todellisuuden avulla Aurajokiranta aivan uudella tavalla.  Kävijät voivat osallistua myös minitutkimusten tekoon: halukkaat voivat äänestää leikkimielisessä Yhdysvaltain presidentinvaalissa tai kertoa, miltä Turku maistuu. Jokaisella kojulla on tutkijoita, joiden kanssa voi keskustella teeman ympäriltä laajemminkin.

Markkinoilla saa tietoa myös jatko- ja täydennyskoulutusmahdollisuuksista.

Tiedemarkkinoiden jatkona oleva Avajaiskarnevaalit tutustuttaa opiskelijaelämään.

– Avajaiskarnevaalit on Turun yliopiston perinteinen tapa toivottaa uudet opiskelijat tervetulleiksi. Karnevaaleilla muutamat yliopiston toiminnot sekä erityisesti Turun yliopiston ylioppilaskunnan järjestöt kertovat toiminnastaan. Juhlavuoden kunniaksi karnevaalit avautuvat kaikille, esimerkiksi lukiolaisille tämä on mainio tilaisuus kurkistaa elämään yliopistossa, Paasi sanoo.

Alueella noudatetaan viranomaisten koronaohjeistuksia. Alue on jaettu kahteen lohkoon, ja kummassakin voi olla samaan aikaan enintään 500 henkilöä. Tapahtumaan tuleville annetaan kasvomaski ja tapahtuma-alueella on useita käsienpesupaikkoja sekä käsihuuhdetta tarjolla.

– Sisätiloissa perinteisesti vietetty lukuvuoden avajaisjuhlamme järjestetään tänä vuonna virtuaalisesti. Viranomaisten kanssa käymiemme keskustelujen pohjalta arvioimme, että ulkona tapahtuvat Tiedemarkkinat ja Avajaiskarnevaalin voimme pitää, kun toteutamme kaikki ohjeistetut koronaa ehkäisevät toimet. Koemme tärkeäksi, että voimme myös muuttuneessa maailmassa järjestää tapahtumia, kohdata toisia ihmisiä ja kehittää toimintaa ottaen samalla huomioon turvallisuusvaatimukset, Paasi sanoo.

Tiedemarkkinoiden koko ohjelma löytyy nettiosoitteesta www.utu.fi/tiedemarkkinat. Avajaisjuhlaa voi seurata virtuaalisesti perjantaina 4.9. kello 18.00 alkaen osoitteessa www.utu.f/avajaiset2020.

Toivomme, että medianne voi kertoa etukäteen tapahtumasta ja toivotamme teidät samalla tervetulleiksi jutuntekoon tapahtumaan.
Lisätietoja:
Turun yliopiston viestintäjohtaja Anna Paasi, p. 040 735 4858, anne.paasi@utu.fi
www.utu.fi/tiedemarkkinat

Luotu 31.08.2020 | Muokattu 31.08.2020